business

Bloggers guide: Bloggers versus bedrijven

Blogs zijn de nieuwe tijdschriften en magazines. Als blogger ben ik natuurlijk helemaal voor blogs. Sterker nog, ik heb echt al maanden geen tijdschriften gekocht en dat terwijl ik er vroeger zeker twee per maand kocht. Ik koop ze niet meer omdat alles herhaalt wordt en er staat teveel reclame in. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik betaal voor reclames en niet voor leuke en echt interessante verhalen.

Let’s face it! Magazines zijn niet meer wat ze waren. Vroeger kon je echt met plezier wachten tot de nieuwste versie van bijvoorbeeld Glamour kwam. Er stonden nog echte verhalen in van journalisten en interviews met leuke lezeressen en de “gewone” vrouw. Nu is het reclame, reclame, reclame en reclame. Overigens zie ik in veel tijdschriften dezelfde plaatjes en foto’s voorbij komen. Origineel is het in ieder geval niet meer en waarom zou ik daarvoor betalen?

bloggers guide

Ga achter je werk staan als blogger, je hebt meer invloed en je bent meer waard dan je denkt

Daarom ben ik zo gek op blogs, daar hoef je niet voor te betalen. Je betaald voor je internetverbinding en that’s it! Je zit niet vast aan pagina’s die niet interessant voor je zijn en de reclame is een stuk minder. En als je reclame op een blog vindt dan is het veel leuker vorm gegeven dan in een magazine. Reclame op een blog vind je onder andere in de vorm van links of advertorials. Overigens hoef je een advertorial niet te lezen en op de link hoef je niet te klikken, no pressure!

Blogs zijn naar mijn mening online tijdschriften waar over het algemeen veel tijd, moeite en energie wordt gestoken om er iets leuks van te maken. Je kunt zelf kiezen welke blog je vandaag leest en welke even niet. Je kunt een comment achterlaten, je mening delen en handige informatie blijft voor altijd bewaard. Die stapel tijdschriften onder je bed zijn verleden tijd. Daarom denk ik dat je er goed aan doet om echt achter je werk te gaan staan als blogger.

bloggers guide

Deze is voor de bedrijven

Ik begrijp dat bedrijven blogs eng vinden want het is nog zo “nieuw”. Not really, want ik blog bijvoorbeeld al zo’n acht jaar en betaald bloggen bestaat geloof ik al zo’n vijf jaar. Het is de toekomst en ik vertel je graag waarom. Blogs zijn in het nu en daarmee bedoel ik dat ik als blogger niet hoef te wachten op de drukkerij. Wil ik je nu iets vertellen over een product dat morgen uitkomt, dan kan ik binnen twee uur een artikel publiceren.

Ik heb ook geen eindredacteur die mij vertelt wat ik wel en niet mag schrijven. Ik kan gewoon mijn mening geven zoals ik altijd doe, wat in mijn geval de kracht achter mijn blog is. Overigens kan ik volledig de diepte in gaan over een product met foto’s, reviews en zelfs een video demonstratie. Waarom zou je dan als bedrijf gaan wachten op een tijdschrift waar je hopelijk een hoekje van de pagina krijgt om op te vallen?

bloggers guide

In een tijdschrift kun je niet meten hoeveel lezeressen daadwerkelijk de advertentie hebben bekeken. Als blogger kan ik dat wel, ik check gewoon mijn Google analytics en ik heb zo de cijfers voor je. Omdat ik in SEO stijl schrijf komt het artikel of in dit geval de advertorial altijd goed tevoorschijn in de zoekmachines. Hierdoor heb je zelfs op langere termijn iets aan de advertorial op mijn blog. De informatie en de links blijven bewaard, een tijdschrift beland in de prullenbak. Eigenlijk best zonde van je geld toch?

Natuurlijk kost een blogger ook geld maar een stuk minder dan een tijdschrift. Daarnaast is een advertorial op een blog dus een stuk effectiever dan in een magazine. Uiteraard is het verstandig om als bedrijf te kijken naar wat een blogger voor je kan betekenen. Een lipstick advertorial op een blog over pannenkoeken bakken is natuurlijk niet zo’n goed plan.

Overigens is het ook belangrijk om te kijken naar de blogger zelf. Hoe gedraagt hij of zij zich online? Heeft de blogger al eens over jouw merk of product geschreven? Heeft de blogger veel en goede interacties met zijn of haar lezers? En hoeveel lezers heeft de blogger? Uiteraard zijn er nog meer vragen die belangrijk zijn om te stellen als bedrijf maar ook als blogger.

Wat kunnen we nu echt voor elkaar betekenen?

Uiteraard schrijf ik volgende keer weer verder maar in de tussentijd laat ik je even nadenken over de bovenstaande vraag. En natuurlijk zie ik graag je antwoord terug als comment, thanks!

Kaya-Quintana

P.S. Bekijk hier alle tips voor bloggers in de Bloggers guide, have fun!

You Might Also Like

  • Heel goed geschreven artikel en ben het wel met je eens. Tijdschriften worden tegenwoordig snel gemaakt en verbaas mij er ook over hoe vaak er “herhaling van stappen” in staan. Ik denk dat de blogger wellicht meer aandacht besteed aan hetgeen hij neerzet, ook omdat hij serieus genomen wilt worden. In ieder geval wel heel goed om over na te denken zeg. Liefs, Deisy

  • Geweldig stuk, you go girl!

  • Goed artikel Kaya, mooi ook om terug te sturen naar bedrijven als ze de waarde van een blogpost onderschatten!

  • Heel goed geschreven artikel! Ben het ook helemaal met je eens

  • Goed geschreven! Ik was vroeger altijd zo’n meisje dat behalve een abonnement op de Cosmogirl, ook nog eens allemaal tijdschriften los kocht en ik vond het echt heel leuk. Alleen merk ik toch dat ik sinds ik de blogs heb ontdekt ik die toch liever lees als ik echt wil weten of ik een product moet kopen of niet. Tijdschriften vind ik nog steeds wel leuk, maar meer voor als ik een keer zin heb om met iets luchtigs om te lezen op de bank te kruipen (en veel plaatjes te kijken) en daarom koop ik ze toch minder vaak. Blogs daarentegen lees ik dagelijks 🙂