ondernemen

Bloggers guide: How to statistieken en unieke bezoekers uitleg

Uhm, ik was het een beetje vergeten. Echt waar, ik heb het heus niet expres gedaan. Het komt allemaal door mijn verhuizing, hihi! Vanaf vandaag ga ik er weer meer aandacht aan besteden en dan heb ik het over mijn Bloggers guide. Ik krijg de laatste tijd steeds vaker vragen over hoe ik mijn blog run. Afgelopen zomer heb ik daarom de Bloggers guide bedacht waarvan je hier meer delen kunt vinden. In dit deel ga ik in op de bezoekersaantallen en die zijn heel belangrijk. Ik leg je in dit deel alles uit over statistieken en unieke bezoekers.

De eerste bezoekers

Jippie! Je beste vriendin, je moeder en de rest van je kennissen hebben je blog of site ontdekt. Dat zijn ongeveer twintig bezoekers per maand, heerlijk! Het leuke is als meerdere mensen je blog bekijken en je artikelen lezen. Daar kun je zelf voor een groot gedeelte wat aan doen. Begin met twitteren, posten op een facebook pagina en vertel iedereen over jouw blog. Spoor ze aan om eens langs te komen en nodig ook hun vrienden uit.

Het duurt even voordat mensen doorhebben dat jij ook je eigen plekje op het web hebt. Wil je echt meer bezoekers krijgen? Dan zal je actief bezig moeten zijn met het opbouwen van trouwe lezers. Wees lief voor ze, luister naar ze, nodig ze keer op keer weer uit om op jouw site te kijken en houdt het gezellig. Mensen dwingen om je blog te bekijken helpt niet, ga dus niet spammen op andere blogs en sites. Als mensen je site leuk vinden, dan komen ze vanzelf weer terug.

bloggers guide

Welke moet ik kiezen?

Op het internet kun je veel (gratis) programma’s vinden om je website statistieken bij te houden. Er bestaat bijvoorbeeld Histats, Statcounter en één van de bekendste is Google analytics. Bijna elke “grote blogger” raadt Google analytics aan. Dit is het meest betrouwbare programma om statistieken mee te meten op websites. Het is gratis, ondersteunt door Google en het werkt voor WordPress, Blogger en veel andere sites. Het installeren is zo gebeurt want je volgt de makkelijke stappen die Google analytics je geeft. Na een dagje zie je al direct hoeveel bezoekers er zijn geweest op jouw site.

Hoe werkt dat dan?

Allereerst is het handig om je bezoekers per maand te meten. Hieronder zie je een voorbeeld van de statistieken van mijn oude site voor de maand februari. Het verschil tussen unieke bezoekers en bezoekers is heel belangrijk. Eén unieke bezoeker is één persoon en als er 1303 unieke bezoekers op de site zijn geweest, dan zijn dat 1303 mensen. Op het voorbeeld zie je dat er 1395 bezoekers op de site zijn geweest. Dat betekend dat er van de 1303 mensen die jouw site hebben bekeken, er enkele een paar keer zijn terug gekomen. Het getal voor de bezoekers is daarom vaak hoger dan het getal van de unieke bezoekers.

Eén unieke bezoeker kan dus twee keer terug komen in een maand, maar het blijft maar één unieke bezoeker en dus maar één persoon. Die unieke bezoekers zijn heel belangrijk want dat zijn de bezoekers waar de bedrijven op letten. Want één unieke bezoeker kan wel honderd keer terug komen op je site maar het blijft maar één persoon. Een bedrijf maar ook een blogger heeft dus liever dat er meerdere personen langskomen dan eentje die honderd keer langs komt. Op de unieke bezoekers wordt dus eigenlijk alles berekend.

unieke bezoekers

En dan al die andere dingen nog

De gemiddelde bezoekers duur is ook handig om in de gaten te houden. Op het onderstaande voorbeeld zie je dat bezoekers gemiddeld 35 seconden op de site zijn gebleven. Dat is best kort en dat kan dus beter. Leukere artikelen, betere foto’s of andere onderwerpen kunnen er voor zorgen dat iemand langer op je site blijft.

Het bouncepercentage staat voor het aantal mensen die na één pagina (meestal de homepage) al direct je site wegklikken. Mensen kunnen op het internet snel beslissen of ze je site boeiend vinden of niet en anders klikken ze je dus snel weg. In het voorbeeld staat het bouncepercentage op 84,80% en dat is veel te hoog. Het schijnt dat veel sites gemiddeld tussen de 50% en 60% zitten als het gaat om de bouncepercentages. Daar kun je dus naar toe werken als dit nog niet zo is. Hoe lager, hoe beter want dat betekend dat mensen jouw site interessant genoeg vinden om langer te blijven.

Nieuwe bezoeken zijn ook handig om in de gaten te houden. Je wilt als blogger trouwe lezers behouden en nieuwe lezers aantrekken. Hoe hoger het nieuwe bezoekerspercentage hoe beter het gaat. Als laatste kun je aan het pagina’s/bezoek zien hoeveel pagina’s jouw bezoekers bekijken. Het liefst zie je dat ze meer dan een pagina bekijken want dat betekend dat ze nieuwsgierig zijn naar meer. Hoe hoger het gemiddelde pagina’s per bezoeker, hoe interessanter jouw site blijkbaar is.

unieke bezoekers uitleg

Okidook, dat was weer een groots verhaal en hopelijk duidelijk genoeg. Ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt en zo weer meer inspiratie hebt om te bloggen. Het begrijpen van je website statistieken is handig voor het bloggen, dus neem er even de tijd voor. Heb je nog vragen of wil je graag een informatie over een ander onderdeel van het bloggen? Let me know en laat een comment achter.

Kaya-Quintana

P.S. Bekijk ook deze delen van de Bloggers guide:

1. Uitzoeken waarom en voor wie je wilt bloggen

2. Niche bloggen of breed bloggen

3. Basis layout en theme tips

4. Het perfecte artikel schrijven

 

You Might Also Like

24 Comments

  • Reply
    Joyce
    1 april 2013 at 15:39

    Handig artikel! Zelf gebruik ik statcounter maar google analytics ziet er wel erg goed uit! Ga ik zeker eens naar kijken.

    • Reply
      Kaya-Quintana
      7 april 2013 at 11:52

      Yes, goed plan 😀

  • Reply
    Jorinde
    1 april 2013 at 16:37

    Handig artikel!

  • Reply
    PrncszTffny
    1 april 2013 at 16:51

    heel handig artikel, thanks!

  • Reply
    Yasmin
    1 april 2013 at 19:05

    Bedankt voor je uitleg! Het blijft soms lastige materie, of ik begrijp de google analyticstaal gewoon niet hihihi

    • Reply
      Kaya-Quintana
      7 april 2013 at 11:52

      Ja, google analytics heeft ook zoveel opties. Maar dit is de basis die je altijd wel kan gebruiken en verder kun je af en toe gewoon even wat uitproberen 🙂

  • Reply
    edith
    1 april 2013 at 20:54

    Heel handig artikel!

  • Reply
    BeautyByTS
    1 april 2013 at 21:34

    Handig artikel, zelf gebruik ik statcounter maar google analytics klinkt ook goed

  • Reply
    Bianca
    2 april 2013 at 00:27

    Handig! Ik zie dat je bij analytics meer mogelijkheden hebt dan bij statcounter waar ik bij ben. Tijd om over te schakelen dus 🙂

    • Reply
      Kaya-Quintana
      7 april 2013 at 11:51

      Ja ik heb ook statcounter voor de zekerheid maar daar loopt alles zo uiteen dat er niets van kan kloppen

  • Reply
    Debbie
    2 april 2013 at 07:26

    Mijn blog zit op wordpress.com en daar kan ik geen Google Analytics gebruiken volgens mij?

    • Reply
      Kaya-Quintana
      7 april 2013 at 11:51

      Nee, ik geloof het niet. WordPress heeft daar zijn eigen statistieken metertje op zitten.

  • Reply
    Miranda
    2 april 2013 at 13:21

    Wat een handig artikel 😀

  • Reply
    Tamara
    2 april 2013 at 14:24

    Google analytics werkt inderdaad echt top. Ik vind je uitleg helder, goed geschreven. Onlangs ben ik op deze site beland http://www.visal.ly. Is erg leuk, je kan hier je Google analytics gegevens omzetten in infographics. Oftewel je krijgt dan een heel mooi designed resultaat te zien. Vond ik zelf er leuk en duidelijker weergegeven dan Google zelf! Ik heb het ook met mijn LinkedIn profiel gedaan. Op mijn blog kan je zien hoe dat eruit komt te zien! Groetjes!

    • Reply
      Kaya-Quintana
      7 april 2013 at 11:50

      Cool, ga ik even naar kijken. Bedankt voor de leuke tip!

  • Reply
    Liese
    23 mei 2013 at 17:34

    Hoi, heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik vroeg me nog af, waar moet je op je blog de tracking code ingeven? K

  • Reply
    Liese
    23 mei 2013 at 17:35

    Hoi, heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik vroeg me nog af, waar moet je op je blog de tracking code ingeven? Kan je die in een gadget op je homepagina zetten, of moet je die in elke blogpost invoegen? Heel erg bedankt!

    • Reply
      Liese
      23 mei 2013 at 17:38

      Aiai, sorry voor de drie berichten! Mijn internetconnectie deed net een beetje raar! Excuses..

  • Reply
    Liese
    23 mei 2013 at 17:36

    Hoi, heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik vroeg me nog af, waar moet je op je blog de tracking code ingeven? Kan je die in een gadget op je homepagina zetten, of moet je die in elke blogpost invoegen? Bedankt!

  • Reply
    Florien
    23 juli 2013 at 01:00

    superhandig artikel! bedankt voor het sharen! liefs

  • Reply
    sanneke lacroix
    22 september 2013 at 22:48

    hoi , ja dit is zeker een handig artikel heb alleen een vraagje ik heb een personelijke blog op http://www.blogger.com en daar zie ik bij statestieken ook landen en de soorten web browsers die gebruikt zijn om mijn site te bekijken maar kun je ook zien wie je blog bekijkt of dat niet ? het is nog al ingewikkeld die statestieken bij blogger ..

    groetjes

  • Reply
    Joanne
    17 december 2013 at 21:14

    Heel handig artikel! Ik ga eens even kijken bij Google Analytics 😉

  • Reply
    Charlotte
    5 april 2016 at 10:39

    Nuttige info! Zitten alleen een aantal spelfoutjes in, vooral dt-gerelateerd ;-): OndersteunD door Google (vs. Google ondersteunT het)& het installeren is zo gebeurD (vs. het installeren gebeurT zo).

    “Het is gratis, ondersteunt door Google en het werkt voor WordPress, Blogger en veel andere sites. Het installeren is zo gebeurt want je volgt de makkelijke stappen die Google analytics je geeft. Na een dagje zie je al direct hoeveel bezoekers er zijn geweest op jouw site.”

    Kan iedereen gebeuren hoor. Ik vond het lullig om niet te zeggen aangezien er vast nog veel mensen na mij komen die dit stukje lezen. Succes verder!

    • Reply
      Kaya-Quintana
      11 april 2016 at 11:45

      Dank voor de tip! Dit artikel is heel lang geleden geschreven, zal het even aanpassen 😀

    Leave a Reply