food

Een nieuw eetschema voor bij het sporten

Vorige week was ik na het hardlopen ineens gigantisch moe. Ik kon mijn ogen niet meer ophouden. Uiteindelijk begon ik te bibberen en moest ik toch echt even gaan liggen. Uiteindelijk viel ik in slaap en was ik voor de rest van de dag gigantisch wazig. Ik merkte op dat ik na het hardlopen wel vaker deze ervaring heb gehad. Na een telefoongesprek met mijn moeder, kwam ik erachter dat ik niet goed eet. En dus is het tijd voor een nieuw eetschema, let’s check it out!

Mijn moeder heeft jarenlange ervaring met sport en voeding, door haar werk als sportinstructrice. Daarnaast werkt zij als life coach. Best handig zo’n mama, haha! Want door haar kwam ik erachter dat ik veel te weinig eet in verhouding met het aantal uur dat ik beweeg. Ik hoorde altijd dat je minder moet eten en meer moet verbranden, omdat je zo sneller af zou vallen. In sommige gevallen gaat dat op, echter niet voor mij.

eetschema

Ik eet meestal drie maaltijden per dag en vaak snoep ik veel te veel om mijn energie weer even op te krikken. Maar dat zorgt voor pieken en dalen in mijn energievoorraad. Ik voel mij dan ook weer net zo snel suf en wazig als eerst, blegh! Door mijn mamaatje kwam ik erachter dat ik te weinig at, terwijl ik veel meer beweeg dan vroeger. Daarom heb ik nu een eetschema gekregen om te gebruiken. Het schema is afgestemd op mijn lichaam, hoeveel ik beweeg, mijn voedselallergieën en dagindeling.

Je kunt het originele eetschema onderaan dit artikel downloaden en een aanpassen naar je eigen smaak en voorkeuren. Er staan aardig wat opties bij voor het ontbijt, de lunch, je avondeten en tussendoortjes. Ik heb voor mijzelf wat aangepast omdat ik sommige dingen niet lust of niets voor mij zijn. Zo drink ik bijna nooit thee bij mijn ontbijt en vind ik sommige voedselcombinaties niet lekker.

eetschema

Ik heb mijzelf vandaag voor het eerst aan het eetschema gehouden en het werkt! Daar ben ik wel een beetje verbaasd over, want ik dacht dat mijn lichaam er wellicht moeite mee zou hebben. Echter heb ik vandaag vier kilometer hardgelopen, ben ik heus wel moe maar heb ik geen last van bibberen gehad. Daarnaast heb ik mij maar heel even wazig gevoeld en zit ik nu nog redelijk energiek te typen, whoohoo! Door meerdere keren kleinere porties per dag te eten, kan ik mijn lichaam de hele dag beter van energie voorzien.

Ik moet mijzelf nu wel aanleren dat ik vijf keer per dag eet. Zeker nu ik meer sport en veel werk. Het zal vast niet in een keer lukken maar de wil is er. Het is echt een lifestyle en die moet ik mijzelf aanleren. Echter wil ik zo graag lekker kunnen sporten en nog daarna ook nog goed functioneren, dat ik het wel onder de knie moet en wil krijgen. Ik ben natuurlijk erg benieuwd of jij ook last hebt van weinig energie, terwijl je toch veel beweegt.

Wellicht eet jij net als ik net te weinig en de verkeerde dingen. Download dan het eetschema met handige tips.

Kaya-Quintana

P.S. Volg mij ook gezellig op Snapchat en Instagram via @KayaQuintana, see you there!

DOWNLOAD EETSCHEMA

You Might Also Like

  • Wat ben je goed bezig! Het helpt mij erg om niet langer dan 3 uur tussen mijn maaltijden te laten zitten. En ook helpt het om voldoende eiwitten binnen te krijgen: langer door zonder honger en aan eten te denken en je haalt er veel energie uit. Als je sport vragen je spieren vaak om wat extra’s. Ik eet bijvoorbeeld als tussendoortje kwark met een appel of als lunch banaan ei pannenkoeken met wat whey poeder extra. Yummm!

  • Katrien

    Zeker interessant om te zien. Zitten enkele goeie tips tussen qua voeding. Eten en bewegen zijn inderdaad aan elkaar verbonden. Voldoende eiwitten, zeker belangrijk met sporten voor herstellen van je lichaam.