food

Wat ik heb geleerd over gezond eten

Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar gezond eten is soms nog best lastig. Vooral omdat er overal eten is en er wordt gigantisch veel reclame voor gemaakt. Soms worden wij ook gigantisch misleidt door de voedselindustrie en soms letten wij zelf niet goed op. In dit artikel vertel ik je graag wat ik heb geleerd over gezond eten. Ik deel graag mijn tips en tricks zodat ook jij gezonder kan eten, here we go!

loempia

Organisch en biologisch is niet altijd gezond

Zoals je misschien al weet shop ik af en toe bij EkoPlaza. Deze supermarkt verkoopt namelijk organische producten en heel wat lekkere ‘gezondere’ snacks. Veel mensen denken dat organisch eten sowieso gezonder is, maar helaas is dat niet altijd zo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij daar ook weleens in heb vergist. Zo kocht ik vorige maand een zakje kikkererwten chips, naar mijn idee een gezonder alternatief. Tot ik besloot om het voedseletiket te lezen, toen viel ik echt van mijn stoel af!

Een zak met chips van Lays houdt bijvoorbeeld 100 gram voor een portie aan. Dat komt voor mijn favoriete ovenchips uit op zo’n 104 kcal per portie. Echter bevat het zakje kikkererwten chips slechts 75 gram, maar wel 506 kcal! Dat komt overeen met het aantal kcal van een stevige avondmaaltijd. Zonder dat ik het wist had ik dus veel meer kcal gegeten dan gedacht. Nope, organisch en biologisch is niet altijd gezonder of de betere keuze.

Voedseletiketten ontcijferen

Vroeger waren voedseletiketten voor mij echt een raadsel. Ondertussen heb ik ze dankzij de My fitness pal app en deze documentaire leren ontcijferen. Zo weet ik nu dat de meeste verpakte producten waar minder vet in zit, meestal veel meer suiker bevatten. Ik check nu daarom steeds vaker het aantal gram suiker per portie op verpakkingen. Het is bizar hoeveel en hoe vaak er suiker zit in producten waarvan je denkt dat ze gezond zijn.

Zo was ik op zoek naar een gezondere cruesli voor mijn ontbijt. Ik besloot bij de Albert Heijn voor een biologische versie te gaan, maar in elke cruesli zat gigantisch veel suiker. Bizar want er zit vaak ook al fruit of rozijnen in, dat zou toch zoet genoeg moeten zijn? Toch zit er in veel ontbijtgranen zo’n vijftien of meer gram suiker in per 100 gram. Dat is best veel suiker per portie voor je ontbijt. Check dus eens wat vaker de voedseletiketten om te checken of een product wel echt gezonder is.

gezond eten

Hoeveel suiker mag ik?

Vroeger werd aangeraden om maximaal 50 gram suiker per dag te eten. Tegenwoordig is dat aantal grammen verlaagd naar 25 gram, ofwel zes theelepels suiker op een dag per persoon. Helaas zitten de meeste mensen bij het ontbijt al bijna aan de 25 gram per dag. Geen wonder dat het voor veel mensen heel moeilijk is om af te vallen. Je eet meer suiker dan je denkt omdat je het soms gewoonweg niet weet. Denk maar eens aan die cruesli waar al 8 gram suiker per portie in zit. Dan hebben veel mensen ook nog eens suiker in de thee of koffie.

Wat dacht je van hagelslag of een koekje bij de thee? Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier heel erg van schrok. Dingen waarvan ik het niet had verwacht bevatten onnodig gigantisch veel suiker. Ik let daar nu dan ook steeds beter op want anders word ik ongemerkt dikker. Heb je moeite met afvallen maar eet je voor je gevoel toch echt normaal? Check dan eens of je niet te veel suiker binnenkrijgt zonder dat je het weet.

Hoeveel calorieën mag ik?

Eerlijk gezegd vind ik dit heel erg moeilijk want vrouwen mogen zo’n 2000 calorieën per dag eten. Meestal eet ik zelf tussen de 1400 en de 1600 calorieën, meer heb ik gewoon niet nodig. Ik heb simpelweg niet zoveel trek en dus eet ik ook niet meer. Het verschilt dus per persoon hoeveel je eet en hoeveel calorieën je nodig hebt. Wat ik wel geleerd heb is dat je in ieder geval niet maar 1200 of 1300 calorieën per dag moet eten, dat is echt te weinig.

Je kunt laten uitrekenen hoeveel calorieën je per dag nodig hebt. Dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld wilt afvallen of als je benieuwd bent naar wat je lichaam nu echt nodig heeft. In mijn geval kwam ik erachter dat ik te veel slechte calorieën binnenkreeg. Denk aan calorieën uit koekjes en snoepjes waardoor ik dikker werd, oeps! Aangezien ik snacks toch niet nodig heb is het ook niet erg dat ik die laat staan. Goede calorieën zoals groente, fruit, vis en vlees kun je eigenlijk altijd eten.

gezond eten

Maak je niet te druk!

Het is goed om te weten waar je allemaal rekening mee kunt houden. Maak jezelf in ieder geval niet te druk als je eens een koekje eet. Daar wordt je echt niet ineens mega dik of ongezond van. Je hoeft ook niet alles waar suiker in zit in de prullenbak te gooien, maar het is wel goed om eens te kijken wat er echt in je keukenkastjes staat. Jezelf ineens van alles verbieden werkt ook alleen maar in je nadeel. Het is psychologisch bewezen dat je het dan juist wilt hebben.

Eet en drink je lievelingssnacks gewoon met mate. Naar mijn mening moet eten leuk zijn, maar niet zo ‘leuk’ dat je gezondheid er onder gaat lijden. Gooi de thuisbezorgd app van je telefoon af, kook vaker zelf zonder pakjes en plan je maaltijden in. Dat heeft mij heel erg geholpen bij het gezond eten, yeah! Ik heb ook wat toffe documentaires gevonden waardoor je heel wat motivatie krijgt om gezonder te eten. Bekijk deze documentaire van Jamie Oliver maar eens en deze video over verstopte suikers.

Wat heb jij geleerd over gezond eten?

Kaya-Quintana

P.S. Volg mij via Bloglovin voor meer info over gezond eten, thanks doll!

You Might Also Like