food

Gezonde after workout snacks

Je herkent het vast wel. Je hebt net lekker gesport en daar is ie dan, de eetbui! Je krijgt ineens trek in allerlei lekkere dingen en dat terwijl je net gesport hebt. Het is niet raar dat je trek krijgt want je hebt net aardig wat energie verbruikt tijdens het sporten. Een after workout snack is dan ook een goed idee. Je lichaam moet namelijk weer energie kunnen aanvullen. In dit artikel deel ik graag mijn favoriete gezonde after workout snacks zodat je wel kunt eten, maar niet je harde werken verpest. Here we go!

after workout snacks

Eiwitten

Gekookte eieren, gerookte kipfilet of tonijn uit blik zijn perfect als after workout snack. Ik kook vaak aan het begin van de week een paar eieren zodat ik na elke workout alvast iets klaar heb liggen. Het enige wat ik hoef te doen is een gekookt eitje pellen en dat samen met wat tonijn of gerookte kipfilet reepjes opeten. Soms doe ik er een klein beetje mayonaise bij voor de smaak. Meestal neem ik twee gekookte eitjes, een half blikje tonijn of vijftig gram gerookte kipfilet reepjes. Het vult goed, smaakt lekker en je wordt er niet dik van.

Iets zoets

Vroeger at ik koekjes na een workout, nu weet ik wel beter. Als ik iets zoets wil eten dan neem ik lekker een banaantje, druiven, meloen of mango. Uiteraard kun je fruit naar keuze eten, maar een banaan is sowieso een favoriet onder sporters. Ik ken ook mensen die gek zijn op dadels en die zijn ook goed na een workout. Ik at ze vroeger vaak tot ik erachter kwam dat er nog best vaak insecten inzitten, blegh! Wat je ook kunt doen is een bakje cruesli met volle yoghurt eten. Ik eet graag biologische cruesli en volle yoghurt zonder toevoegingen. Je kunt natuurlijk ook kwark met fruit eten of een cracker met een laagje chocopasta.

workout snacks

Een tortilla

Ik ben geen fan van brood dus eet ik vaak tortilla’s. Die warm je binnen een paar minuten op in de koekenpan en kun je beleggen met wat je maar wilt. Ik beleg ze vaak met sla, kipfilet of tonijn. Vaak doe ik er ook nog een eitje bij of een plakje kaas. Je kunt tortilla’s met van alles beleggen dus wees lekker creatief. Ik heb ook weleens gerookte zalm met kruidenboter en spinazie op een tortilla gelegd. Tortilla’s zijn echt perfect als je eens iets wilt eten met een echte bite. Je kunt ze ook makkelijk meenemen in aluminiumfolie en onderweg opeten zoals een Turkse pizza.

Rijstwafels

Rijstwafels bevatten maar weinig calorieën, denk aan maximaal dertig calorieën per wafel. Je kunt rijstwafels dus heel goed eten als after workout snack. Ik beleg rijstwafels graag met een dun laagje chocopasta, aardbeienjam of kruidenkaas. Ik mik ze graag in mijn sporttas om zonder beleg te eten tijdens mijn reis naar huis. Ze helpen mij vaak dat half uurtje tussen mijn training en een grotere maaltijd door.

after workout snacks

Groene thee en water

Pure groene thee schijnt vochtafdrijvend te werken. Ik merk in ieder geval veel verschil op tussen gewone en pure groene thee. Na een kop pure groene thee moet ik namelijk heel vaak naar de wc, haha! Perfect als je wilt hydrateren na een workout, maar ook meteen van afvalstoffen en overtollig vocht af wilt. Matcha is een sterkere variant van groene thee die je ook zou kunnen drinken. Uiteraard kan water nooit kwaad en is het goed om je lichaam mee te verfrissen. Je hebt immers veel water verloren door het zweten tijdens de workout.

Hopelijk heb je iets aan deze after workout snacks, laat je het even weten?

Kaya-Quintana

P.S. Volg mij gezellig via Bloglovin voor meer workout tips, thanks!

gezonde after workout snacks

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Joanne
    19 januari 2017 at 22:02

    Ik ben zelf gek op yoghurt met banaan en kaneel! 🙂

    • Reply
      Kaya-Quintana
      23 januari 2017 at 20:05

      Oh, kaneel is ook een goed idee. Daar had ik nog niet aan gedacht, thanks for the tip 😀

    Leave a Reply