food

Hoe ik met eetbuien omga

Oh, cravings en snack attacks waarom bestaan jullie? Je herkent het vast wel, je krijg ineens gigantisch veel trek in iets lekkers. Als je dan eenmaal die lekkere snack in je handen hebt kun je het er niet bij eentje laten. Als dat te vaak gebeurd kun je aankomen en het is natuurlijk sowieso niet gezond om te veel te snoepen en snacken. In dit artikel vertel ik je graag hoe ik met eetbuien omga en hopelijk heb jij er ook iets aan. Ik heb er namelijk nog weinig last van, so let’s go!

Ik at niet genoeg

Ik had het niet door, maar ik at niet genoeg. Daarmee bedoel ik dat ik niet genoeg van de juiste dingen at. Zo sloeg ik vaak het ontbijt over en kreeg dan rond 11.00 een gigantische eetbui. En ja, dan at ik alles wat ik kon vinden en dat waren vaak koekjes. Als je de gehele dag genoeg eet van de juiste dingen, kun je cravings en snack attacks voorkomen. Je lichaam vraagt alleen om producten met suiker omdat je te weinig energie hebt.

Van suiker krijg je namelijk snel energie, maar je wordt er ook dik van en de energie houdt niet lang genoeg aan. Ik dronk vroeger daarom heel veel Cola om wakker te blijven tijdens de les. Echter ging ik van de grote hoeveelheid suiker stuiteren, kwam ik aan en ging mijn lichaam vocht vasthouden. Om eetbuien te voorkomen is het dus belangrijk om de hele dag gezonde dingen te eten zonder suiker. Zet in op eten waar je langdurige energie van krijgt zodat je geen trek krijgt in eten met veel suiker.

eetbuien

Mentaal en fysiek

Het duurde even voordat ik echt begreep hoe mijn brein en lichaam samenwerken. Als het gaat om eten kun je fysiek gezien gewend raken aan producten waar veel suiker in zit. Mentaal ontwikkel je bijvoorbeeld een patroon om naar de keuken te lopen als je even niets te doen hebt. Gelukkig kun je hier zelf een hoop aan veranderen. In mijn geval moet ik werken aan snoepen als ik last heb van stress. Door eten voelt iedereen zich beter en zeker als het lekker smaakt.

In mijn geval is het een slecht idee om eten te gebruiken om mij beter te voelen. Het eten uit stress pak ik nu aan door drie keer per week te sporten. Ik heb hierdoor minder behoefte aan eten want ik voel mij beter door natuurlijke hormonen die ontstaan door sport. Ik sport de stress er letterlijk uit, whoohoo! Mentaal gezien moet ik werken aan het vervangen van mijn slechte gewoonte, in dit geval eten uit stress. Dat doe ik door bewust bezig te zijn met wat en wanneer ik eet. Weg met de onbewuste en onnodige snack momenten.

Je zit niet lekker in je vel

Sommige mensen gaan bijvoorbeeld meer roken of drinken als ze niet lekker in hun vel zitten. Ik kreeg vroeger heel erg last van eetbuien, jij waarschijnlijk ook als je dit artikel leest. In de meeste gevallen kun je daar zelf iets aan doen. Eet je bijvoorbeeld uit stress, boosheid of verveling? Ga dan aan de slag met wat je dwars zit, want die snacks gaan je toch niet helpen. Ik heb voor mijzelf uitgezocht waar mijn stress vandaan kwam. In mijn geval kwam het door mijn studie en werk.

Om die stress te verminderen en dus ook de eetbuien, heb ik een klacht ingediend bij mijn opleiding. Voor mijn werk heb ik een nieuwe planning gemaakt en besteed ik bepaalde taken uit aan collega’s. Ik stop op tijd met werken en ga hoe dan ook drie keer per week naar de sportschool. Hoppa, een stuk minder stress en dus ook minder trek in ongezonde dingen. Het klinkt misschien raar, maar het is nu eenmaal zo dat veel fysieke problemen ontstaan omdat wij niet lekker in ons vel zitten. Check eens of dat bij jou ook het geval is.

eetbuien

Verbieden werkt niet

Veel mensen die van eetbuien willen afkomen gaan zichzelf al het lekkers verbieden. Je raadt het al, dat werkt voor geen meter! Het is namelijk psychologisch bewezen dat je juist meer zin krijgt in hetgeen wat je jezelf verbiedt. Mag je van jezelf geen koekje? Dan eet je ongetwijfeld toch het hele pak op. Mensen die diëten hebben hier ook vaak last van, daarom geloof ik er niet in. Mijn trucje is in het weekend iets lekkers te kopen voor de komende week en op is op!

Ik haal bijvoorbeeld graag een pak met Oreo’s en verdeel die over de hele week. Oreo’s zijn meestal per twee verpakt waardoor je meteen een handige portie te pakken hebt. Ik eet om de dag bijvoorbeeld twee Oreo koekjes. Yup, ik mag gewoon koekjes eten en doseren is het antwoord. Omdat ik de druk voor mijzelf eraf haal hoef ik niet de hele tijd aan de koekjes te denken. Daardoor vergeet ik soms zelfs dat ik ze in de kast heb liggen, score! Wat betreft eetbuien is het belangrijk om rust in je hoofd te creëren. Die extra stress van jezelf dingen verbieden kun je daarom beter weglaten.

Hopelijk heb jij iets aan mijn tips en ik ben benieuwd hoe jij ermee omgaat, let me know!

Kaya-Quintana

P.S. Volg mij via Bloglovin voor meer foodie tips, thanks doll!

You Might Also Like