Wie is jouw ideale klant? Heb je daar weleens over nagedacht? Zo nee, dan is dit artikel perfect voor jou. Elk bedrijf doet er namelijk goed aan om een ideale klant te hebben. Dit zorgt ervoor dat je gericht kunt zoeken naar klanten die echt iets aan jouw services hebben en bij jouw bedrijf passen. Met de tips in dit artikel vind je de ideale klant. Deze tips zijn ook handig als je al een tijdje aan het ondernemen bent en wellicht de ideale klant een beetje uit het oog verloren bent. Are you ready?
Met hagel schieten
Ik raad ondernemers altijd aan om niet met hagel te schieten. Roepen dat jouw bedrijf voor iedereen geschikt is werkt namelijk averechts. Als je tegen iedereen schreeuwt luistert er niemand. Het is daarom goed om ervoor te zorgen dat het duidelijk is welke klanten bij jouw bedrijf terecht kunnen. Echter moet je daarvoor eerst zelf weten wie jouw ideale klant is zodat je dit ook kunt uitdragen. Om vervolgens die ideale klant daadwerkelijk aan te trekken.
Ten eerste is het goed om te weten dat niet iedereen jouw klant kan zijn. Ten tweede is het belangrijk om te weten dat dit helemaal niet erg is. Het is namelijk beter om vijf klanten te hebben die echt blij zijn met jouw bedrijf dan honderd klanten die altijd ontevreden zijn. Die vijf klanten zullen langer klant blijven, jou echt waarderen en daardoor ook meer willen betalen voor jouw services of producten. Volgens mij zijn zulke klanten ieders ideale klanten!
Dit moet je weten
Om erachter te komen wie jouw ideale klant is kun je het onderstaande rijtje invullen. Als voorbeeld heb ik de vragen ingevuld voor mijn bedrijf. Mijn bedrijf werkt business to business waardoor mijn ideale klant er iets anders uitziet dan die van een business to customer bedrijf. Als je B2C werkt hoef je natuurlijk niet het type bedrijf of de functie van een medewerker in te vullen.
Je kunt dan wel invullen welk type mens er wellicht bij jouw bedrijf zou langskomen. Wellicht verkoop je sportartikelen waardoor je een sportief type mens wilt aantrekken. De functie kun je vervangen met locatie. Waar hangt jouw ideale klant uit? Handig om te weten zodat je de klant op zijn of haar terrein kunt aanspreken. Bij B2B klanten is dat iets anders want die werken meestal op kantoor. Hun functie is daarom belangrijker dan hun locatie.
Type bedrijf: Beauty, fashion of lifestyle bedrijf in het midden of hoogsegment
Type klant: Open minded, probeert graag nieuwe dingen uit en vind het leuk dat mijn team als verlengstuk van zijn of haar team werkt
Geslacht: Mannen en vrouwen
Leeftijd: Tussen de 25 en 45 jaar
Functie: Leidinggevend op het gebied van marketing, pr of over het gehele bedrijf
Budget: Medium tot groot budget. Hier kun je natuurlijk ook een bedrag invullen
Maak het niet te moeilijk
Ik vroeg ooit eens aan een klant met een fashion merk of zij haar ideale klant wilde beschrijven. Ze pakte haar laptop erbij en begon met het voorlezen van een heel lange tekst. Dat duurde zo’n tien minuten en uiteindelijk wist ik nog steeds niet wie haar ideale klant was. Ze vertelde namelijk over het type vrouw, waar zij werkte en waar ze van hield. Dat zijn de leuke eigenschappen van een klant, maar die helpen je niet om de ideale klant te vinden.
De ideale klant beschrijven hoeft niet zo lang te duren. Zoals je aan de bovenstaande beschrijving van mijn ideale klant kunt zien, kun je het juist lekker kort en bondig houden. Als je binnen drie zinnen uit kunt leggen wie jouw ideale klant is ben je op de goede weg. Nu je de basis hebt kun je op zoek gaan naar jouw ideale klant en deze aanspreken. Richt je website, manier van verkopen, services en producten er meteen op aan.
Scheidt het kaf van het koren
Jouw ideale klant is niet elke klant en dat is alleen goed! Bij Bloggers and Brands verwijzen wij daarom regelmatig klanten door naar andere partijen. Op deze wijze maken wij een klant blij met de juiste match, maar voorkomen wij ook een samenwerking die nergens naartoe leidt. Werken met klanten die niet goed passen bij jouw bedrijf kosten enkel tijd, geld en moeite. Je kunt zelfs met een zeer ontevreden klant eindigen en dat is natuurlijk nooit goed voor je bedrijf.
Ik wil je aanraden om je echt vast te houden aan jouw ideale klant. Ga je te vaak met klanten in zee die eigenlijk niet bij jouw bedrijf passen, dan heb je een grote kans dat je jouw ideale klant blijft mislopen. Het is namelijk ook een stukje branding. Werk je bijvoorbeeld constant met klanten met een klein budget? Dan kan het zijn dat merken met een groot budget jou daarom overslaan. Immers herkennen zij zich dan niet in jouw clientèle en zoek ze hoogstwaarschijnlijk verder. Uiteraard kun je weleens een ander type klant aannemen, maar doe het niet te vaak als je een bepaald doel voor ogen hebt.
Wie is jouw ideale klant? Let me know!
Kaya-Quintana
P.S. Volg mij via Bloglovin voor meer business tips, see you there!