Lifestyle: Beter ontbijten en lunchen

De eerste week van het nieuwe jaar is nu officieel voorbij. Dat betekend dat ik moet doen wat ik met mezelf had afgesproken. Ik had het voor de kerst in 2013 al met mezelf afgesproken maar eerlijk is eerlijk… Het ging niet helemaal zoals gepland. Suikervrij eten was mijn plan en dat is het nog steeds. Toch is dat moeilijker dan het lijkt want suiker zit stiekem in bijna alles en de feestdagen hielpen ook niet erg mee.

Daarnaast zijn de onregelmatige werktijden die ik heb niet altijd even handig voor een gezond eetpatroon. De broodjes, patatjes en andere lekkere snacks bevinden zich dan sneller in mijn buikje dan gewenst. Gelukkig valt het allemaal reuze mee en heb ik niet al teveel gesnackt en gesnoept. Toch kan het beter, ik eis perfectie! Nah, just kidding. Ik wil gewoon nu eindelijk eens bereiken dat ik de hele dag goed en gezond eet.

boterham met ei

Met mijn ontbijt gaat het bijvoorbeeld al stukken beter. Op aanraden van een kijker (misschien wel jou), heb ik de vanille yoghurt die ik normaal gesproken eet, vervangen met normale yoghurt. Er zit namelijk best veel suiker in vanille yoghurt en dus heeft het eigenlijk weinig zin om het te eten, als ik daar juist vanaf wil. Ik ben en blijf nu eenmaal een zoetekauw dus na de tip van die kijker op youtube heb ik honing gekocht om de yoghurt iets meer smaak te geven.

Lunchen gaat ook beter want ik koop steeds vaker fruit in plaats van een broodje. Als ik thuis ben probeer ik netjes een boterham te eten. Meestal vergeet ik te lunchen als ik thuis ben. Dan neem ik onbewust weer een koekje of een snackje om de honger te stillen. Gister had ik bijvoorbeeld netjes een eitje gekookt en twee boterhammetjes geroosterd. Ik had dan wel een beetje extra mayonaise er op gedaan, want hey… Ik ben niet perfect, haha!

vitaminepillen

Ik probeer ook om niet steeds mijn vitaminepilletjes te vergeten. Ik wil mijn weerstand lekker hoog houden zodat ik minder snel moe word en last van eczeem krijg. Het is eigenlijk best lastig om mijn gehele lifestyle om te gooien en weer gezond te eten. Ik doe het overigens niet omdat ik perse wil afvallen en dun wil zijn. De reden is dat ik een paar jaar lang slecht heb gegeten en voor mezelf zorgde en dat merkte ik aan mijn gewicht, gezondheid en humeur.

Ik ben nu weer bijna op mijn oude gewicht terug en daar ben ik super blij om. Ik moet nog even doorzetten en zorgen dat ik mijn ontbijtjes en lunches goed blijf indelen. Mijn avondeten zit namelijk wel goed. Ik eet veel groente, vis en kook eigenlijk best vaak voor mezelf. Fruit eten zit er nog niet helemaal goed in maar ik ben dan ook allergisch voor veel fruitsoorten. Toch wordt 2014 mijn gezondste jaar als het aan mij ligt, haha!

Ik ga er voor en wat is jouw voornemen als het gaat om eten?

Kaya-Quintana

P.S. Leuk artikel? Like en volg dan via Bloglovin, thanks!

boterham met gekookt ei

Comments
  • femketje

    ik moet echt meer water drinken XD

  • Yvonne

    Goed bezig!
    Ik moet frisdrank vervangen door wat beters. Dat lukt nu best goed. Maar soms kan ik de verleiding niet weerstaan om een colaatje te pakken. Maar gelukkig blijft het dan wel bij 1 blikje.
    Ik moet ook beter ontbijten, want ik ontbijt meestal met koekjes haha, slecht hea. Toevallig ben ik net vandaag begonnen met beter ontbijten: Ik heb brood gegeten! Jeejj!

    • Kaya-Quintana
      Yvonne

      Oh, ja ik at ook vaak koekjes als ontbijt. Gelukkig doe ik dat bijna niet meer, we are doing good! 😀

  • puck

    Ik zit nu in de les… ons computer programma doet het niet! Iedereen mag iets doen voor zich zelf en mag ook wat eten. Ze eten allemaal koekjes en chocola! En ik heb net met me zelf afgesproken om gezonder te eten… maar met al die leerlingen die eten lukt dat niet zo!

  • RosaAbrikosa

    Met zoetigheid is het écht zo dat je eraan gewend bent en daarom die behoefte hebt. Als je probeert je limonade tijdens je lunch te vervangen door water, heb je na anderhalve week al geen behoefte meer aan limonade. Zelfde geldt voor suiker in je koffie/thee en zoetigheden in je yoghurt. Ik heb er zelf afgelopen maanden heel erg op gelet, en inmiddels ontbijt ik met magere kwark met vers fruit erin, moest wennen aan de zure kwarksmaak maar nu vind ik t echt zoet zat! Honing of suiker door mijn kwark/yoghurt en koffie vind ik oprecht niet lekker meer. (en natuurlijk nooit suiker helemaal uitsluiten, ik heb een vast moment op de dag waarop ik iets zoets eet zoals chocola, koekjes oid, uiteindelijk ben ik ook een zoetekauw en moet t wel leuk blijven allemaal!)

    • Kaya-Quintana
      RosaAbrikosa

      Helemaal mee eens, het moet wel leuk blijven. Het leven is ook om te genieten 😀

  • Faat

    Meer water drinken! Ik vind water echt niet lekker, maar vervang mijn cola light tijdens het avondeten nu door water en het bevalt prima. Verder ontbijt ik nu met havermout (met melk aangelengd met water) met wat fruit erin (banaan of yoghurt) ipv brood. Probeer toch min. 2 stuks fruit per dag te eten. Gelukkig vind ik suiker in koffie en thee oprecht niet lekker. En in yoghurt doe ik of niets of zuivere honing. En nu volhouden haha!

  • Sylvia

    Ik ben nu een maandje aan het modifasten. Niet als goed voornemen, maar het kwam toevallig zo uit dat ik op 1 januari begon. Mocht je dat leuk vinden, dan kun je hier de eerste update lezen:

    • me
      Sylvia

      Helaas verander je daar niet je eetgewoontes mee en is de kans groot dat je daarna gewoon weer doorgaat met je vaste verkeerde gewoontes en dan krijg je het jojoeffect, beter is inderdaad gewoon er op te letten dat je gewoon goede maaltijden neemt en daar ook variatie inbrengt en brood, aardappelen en pasta zijn niet slecht wat iedereen ook mag zeggen en hoeveel het ook in de mode is om het te laten staan.

      • Kaya-Quintana
        me

        Ik denk dat Modifast ook niets voor mij zou zijn. Ik zou vast voedsel echt gaan missen en weer van alles tussendoor gaan eten

  • Suzanne

    Goed bezig! Ik probeer ook suiker zo veel mogelijk te mijden. Ook probeer ik sinds begin dit jaar om zuivel zo veel mogelijk te vervangen door plantaardige varianten. Het duurt 21 dagen voor een nieuwe gewoonte eigen is, las ik ergens! 🙂