business

Social proof voor je bedrijf

Let’s talk social proof. Want dat is voor veel ondernemers heel erg belangrijk. Social proof voor je bedrijf kan namelijk zorgen voor een betrouwbaar gevoel en imago. Een bedrijf dat je kunt vertrouwen krijgt uiteraard meer klanten. Zonder klanten kun je niet bestaan en daarom is social proof altijd een goed idee. Heb je geen idee wat het is? Dan is dit artikel zeker weten geschikt voor jou, so let’s go!

social proof

Wat is social proof?

Social proof is het bewijs dat jouw bedrijf betrouwbaar is. Je krijgt het van andere mensen, de pers en klanten. In sommige gevallen bestaat social proof uit een publicatie, maar het kan ook een review van een klant zijn. Wellicht ben je weleens op de radio geweest of werd jouw bedrijf in de krant genoemd. Het gaat er in het kort om dat andere mensen met meer aanzien dan jij, zeggen dat je goed bent in wat je doet.

Deze bewijzen geven potentiële klanten het gevoel dat jouw bedrijf betrouwbaar is. Het is eigenlijk een psychologisch trucje wat marketeers graag gebruiken. Draai het maar eens om, zou jij bijvoorbeeld een opleiding kiezen die nergens aangeschreven staat? Ik denk het niet, want de meeste mensen willen eerst zien dat wat aangeboden wordt echt werkt. Als ze dat van iemand horen die ze al vertrouwen, zijn ze sneller geneigd om bij jouw bedrijf iets te kopen. Dat is de kracht van social proof.

kaya quintana broekhuijsen

Zo kom je aan de bewijzen

Social proof voor je bedrijf kan dus uit diverse reviews en publicaties bestaan. De makkelijkste manier is vragen aan klanten om een kort review te schrijven. Deze kan je op de website van je bedrijf plaatsen. Immers zijn de ervaringen van eerdere klanten zeer interessant voor nieuwe klanten. Het hoeven geen lange reviews te zijn. Als een klant binnen drie zinnen kan benoemen wat hij of zij goed vindt aan jouw bedrijf zit je al goed.

Publicaties zijn wat lastiger te verkrijgen, maar niet onmogelijk. Werk je bijvoorbeeld als life coach, dan is het een goed idee om in contact te komen met mindfulness magazines. Vaak zijn journalisten op zoek naar een expert om hun artikel kracht bij te zetten. Door jezelf aan te bieden kun je soms een publicatie genereren. Uiteraard kun je ook eens zelf wat handige tips aanleveren of een interview geven.

kaya quintana

Schuif jezelf naar voren

Het genereren van social proof kan wat tijd kosten. Immers moet je zelf goed opletten en checken of iemand jouw expertise kan gebruiken. Bladen en kranten werken langzamer dan online magazines. Online kun je daarom ook vaker een publicatie of een interview verkrijgen. Je kunt bijvoorbeeld ook een artikel schrijven dat past bij het online magazine en dat aanbieden in ruil voor een publicatie.

Het is in ieder geval belangrijk om jezelf naar voren te schuiven bij de mensen met meer autoriteit dan jij. Houd jezelf dus relevant door goed aanwezig te zijn op social media. Blijf netwerken en wees niet bang om eens gratis advies te geven. Social proof voor je bedrijf moet je namelijk verdienen en dat doe je door je expertise te laten zien. Want niemand zit te wachten op iemand die eigenlijk niet weet waar die het over heeft.

bloggers and brands

Dit moet je niet vergeten

Heb je social proof gekregen? Super, vergeet het dan niet zichtbaar op je website te plaatsen. Je hebt er namelijk niets aan als je potentiële klanten niet laat weten hoe betrouwbaar je bent. Vergeet je social media kanalen niet, want ook die worden vaker bekeken dan je denkt. Wat ik je echt wil afraden is op werkelijk elk oproepje van journalisten en editors reageren. Ik zie het vaak gebeuren en dat is heel slecht voor je branding.

Zo zag ik laatst iemand reageren op een oproep over slechte vakanties, afvallen en social media. Echter werkt deze persoon in een ander vakgebied. Social proof werkt alleen als het echt aansluit op jouw bedrijf. Ben je dus bijvoorbeeld een life coach? Haal dan je social proof uit bijvoorbeeld interviews waarin je tips kan geven over gelukkig worden. Zo kunnen jouw potentiële klanten echt zien dat jouw kennis waardevol genoeg is om voor te betalen.

Heb jij al genoeg social proof verzameld?

Kaya-Quintana

P.S. Volg mij via Bloglovin voor meer ondernemerstips, see you there!

bloggers and brands interview

gooisch magazine maart 2017

You Might Also Like