lifestyle

Starten met fitness

Ik krijg de laatste veel vragen over starten met fitness. Heel tof, want dat betekent dat mijn fitness artikelen en video’s jou inspireren. Uiteraard is inspiratie en motivatie heel erg fijn, maar doen is beter! In dit artikel zal ik daarom tips geven over starten met fitness. Ik heb de afgelopen maanden namelijk vaak de vraag gekregen waar je moet beginnen. Gelukkig is het niet zo moeilijk als het lijkt, so let’s go!

starten met fitness

De juiste sportschool

Naar mijn mening begint het met de juiste sportschool. Ik raad iedereen aan om bij diverse scholen een proefdagje aan te vragen. Zo kan kun je checken wat je vindt van de school, maar ook het personeel en de vibe. Het is namelijk belangrijk dat je jezelf prettig voelt in de gym en daardoor ook daadwerkelijk blijft gaan. In dit artikel vertel ik je waar je op kunt letten bij het uitzoeken van de juiste sportschool.

Wat wil je bereiken?

Het zal per persoon verschillen, maar ik wil in ieder geval afvallen en mijn lichaam shapen. Naar mijn ervaring werkt naar de sportschool gaan het beste als je een doel hebt. Zodra je weet waar je aan wilt werken kun je starten met fitness. Veel sportscholen bieden een personal trainer en een sportschema aan. Ik wil je aanraden om hier gebruik van te maken. Als het goed is neemt een personal trainer al je wensen en doelen met jou door.

Vervolgens wordt er een schema met oefeningen gemaakt die je kunt gebruiken. In mijn sportschool gaat de trainer zelfs samen met jou alle apparaten en oefeningen af. Zo weet je precies hoe en waarom je een oefening moet uitvoeren. Op deze manier sta je ook zelfverzekerd in de gym omdat je precies weet wat je moet doen. In mijn sportschool zie ik ook regelmatig mensen met hun schema rondlopen zodat ze gericht kunnen sporten. Je kunt deze natuurlijk ook op je telefoon zetten of uit je hoofd leren.

Maak een planning

Ik begon vorig jaar in juni met twee keer per week sporten. Ik ging op maandag en vrijdag meteen na mijn werk door naar de sportschool. Nu ga ik op maandag, woensdag en vrijdag of zaterdag. Omdat deze dagen bijna nooit veranderen kan ik mij er mentaal op voorbereiden. Ik weet dat ik op tijd naar bed moet, mijn spullen klaar moet leggen en op tijd moeten eten als ik ga sporten. Mijn lichaam en ik weten zo precies waar ‘wij’ aan toe zijn, heerlijk!

Uiteraard verschilt het per persoon hoe die planning eruitziet. Sommige mensen sporten met gemak in de ochtend terwijl anderen niet eens hun bed uit kunnen komen. Test dus gewoon verschillende tijden, patronen en planningen uit tot je weet wat voor jou werkt. Vergeet niet dat je jezelf mentaal en fysiek ook kunt aanleren om te sporten middels een planning. Jij bent immers de baas en jij bepaalt wat voor jou de juiste planning is.

starten met fitness

Maak het jezelf niet te moeilijk

Starten met fitness is leuker als je het jezelf niet te moeilijk maakt. Daarmee bedoel ik dat je niet meteen met de meest moeilijke oefeningen hoeft te beginnen. Wordt ook niet meteen boos op jezelf als je een oefening niet meteen perfect uitvoert. Onthoudt dat iedereen op een ander niveau begint en niet iedereen even snel gaat. Kijk dus niet naar anderen, maar naar jezelf en jouw resultaten. De beste versie van jezelf creëren is het beste doel.

Het is een goed plan om de eerste drie maanden vast te houden aan een vast sportschema. Zo kun je echt de focus leggen op de oefeningen en de lichaamsdelen die je wilt verbeteren. Je kunt daarna steeds een paar oefeningen verwisselen of iets nieuws uitproberen. Het verschilt per persoon hoe snel je resultaat opmerkt. Verander in ieder geval niet meteen van schema als je niet gelijk resultaat ziet. Geef jezelf voldoende tijd om de spieren te ontwikkelen die je nodig hebt voor jouw body goals. Vergeet niet om advies te vragen in de sportschool als je toch twijfelt aan de resultaten, wellicht kan het schema verbeterd worden.

Foodies opgelet!

Veel mensen gaan lekker sporten, verbranden aardig wat calorieën en krijgen daarna een gigantische trek. Hierdoor eten zij na het sporten vaak de verkeerde dingen. Yup, daar maakte ik mij ook schuldig aan. Had ik net gesport en dan gingen er weer vijf koekjes in mijn mond. Afgelopen december heb ik mij daar weer een beetje schuldig aan gemaakt. Mijn tip is om als je gaat starten met fitness ook meteen op je eten te letten. Hiermee bedoel ik niet dat je moet lijnen of niets meer mag eten.

Ik wil je enkel aanraden om te letten op wat je eet en ongezonde snacks te minderen. Immers wil je niet al je werk verpesten door koekjes te eten die jouw lichaam eigenlijk niet nodig heeft. Neem dus gezonde snack mee voor na het sporten en zorg ervoor dat je thuis een goede maaltijd hebt klaarstaan. Zo voorkom je snack attacks en frustratie omdat je bijvoorbeeld niet afvalt terwijl dat je doel is. In dit artikel vind je in ieder geval wat gezonde after workout snacks.

En dan nu naar de gym!

Kaya-Quintana

P.S. Op mijn Youtube kanaal vind je ook wat handige workouts voor beginners, enjoy!

fitness blogger

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Anne-Marie
    1 februari 2017 at 06:51

    Ik heb altijd wat kwark of skyr klaar staan na het sporten en die eet ik met granola en wat honing. Of een kop kippensoep. Eiwitten zijn goed voor het herstel van je spieren

    • Reply
      Kaya-Quintana
      2 februari 2017 at 18:16

      Yes! Daarom eet ik graag eitjes, kip en yoghurt. Maar soep is ook een goed idee, dat ga ik ook eens doen 😀

    Leave a Reply