
Je website staat online en de business cards liggen klaar, maar hoe zit het met die klanten? De eerste klant is heel belangrijk voor je bedrijf. Niet alleen omdat je geld moet verdienen, maar ook omdat het je in de juiste flow brengt. Als je eenmaal lekker aan het werk bent is het veel makkelijker om door te pakken. In dit artikel wil ik je graag wat tips geven om de eerste klant binnen te halen, are you ready?
Acquisitie is een must
In dit artikel vertelde ik je al hoe je de ideale klant kun vinden. Nu is het tijd om die eerste ideale klant binnen te halen. Op de bank zitten en wachten tot iemand jou belt is geen optie. Als ondernemer moet je actief aan de slag met acquisitie. Mijn tip is om daar elke dag mee bezig te zijn. Elke dag? Ja, elke dag! Want zonder klanten kun je geen bedrijf runnen en jij bent als ondernemer ook salesmanager.
Wees niet bang om potentiële klanten direct aan te spreken. Immers is het jouw taak om hen te laten weten dat zij jouw bedrijf nodig hebben. De eerste klant van mijn bedrijf heb ik zelf benaderd. Ik zag dat ze moeite hadden met pr en adverteren middels bloggers. Ik begon met een telefoontje waarin ik vrijblijvend tips gaf. Drie maanden later kocht het bedrijf acht blog advertorials in bij mijn media en pr-bureau. Hoera, mijn eerste klant!
Een sales traject
Ik heb zelf ruim tien jaar in winkels gewerkt en verkopen kan ik wel. Maar een fysiek product verkopen is makkelijker dan een service verkopen. Daar moest ik even aan wennen en aan werken. Immers kan je een service niet aanraken zoals een jeans die je meteen kunt passen. Het is in ieder geval goed om een sales traject op te stellen ongeacht hetgeen wat je verkoopt. Van acquisitie tot het afsluiten van een project, elke stap moet je uit het hoofd kennen. Zo kun je in alle situaties klanten binnenhalen en tevreden houden.
Vorig jaar maakte ik kennis met het BANT-principe en dat heeft mij goed geholpen:
• Budget, wat is het budget?
• Autoriteit, is de persoon waarmee je praat de persoon die beslist?
• Noodzaak, past de service of het product bij deze klant?
• Tijd, wanneer wil de klant van start gaan?
Door deze vragen samen met jouw eerste klant door te nemen, kom je er sneller achter wat die nodig heeft. Jij kan dan een passend product aanbieden zodat jouw klant meteen van start kan. Je wilt het klanten zo makkelijk mogelijk maken om bij jou te kopen. Naar mijn ervaring raken klanten in de war van veel opties en onduidelijkheid. Ze zijn dan geneigd om het aankoopproces af te blazen. Wees dus voorbereid en verzorg de juiste oplossing voor die eerste klant.
Geven en nemen
Tot op de dag van vandaag krijg ik nog regelmatig berichten van potentiële klanten waarmee ik tijdens de start van mijn bedrijf contact had. Ik geef namelijk regelmatig gratis advies waar mensen echt iets aan hebben. Naar mijn ervaring is dat een van dé manieren om jezelf als expert neer te zetten. Tevens onthouden mensen het als je echt goed advies geeft, daar willen ze meer van!
Uiteraard hoef je niet alles gratis weg te geven, maar een klant krijgt graag een voorproefje van jouw service of product. Ik heb vaak gesproken met mensen die graag mijn bedrijf wilde inzetten. Soms hadden ze op dat moment geen budget of hadden ze mijn services nog niet nodig. Door hen duidelijk te maken dat ze altijd welkom zijn voor advies hield ik de deur open. Veel van die mensen kwamen soms maanden later weer bij mij terug als klant.
Een beetje geduld
Het ene bedrijf haalt sneller klanten binnen dan het andere. Bedrijven die tastbare producten verkopen kunnen vaak sneller aan klanten komen. Meestal zijn dat B2C bedrijven ofwel Business To Customer bedrijven. Bedrijven die B2B ofwel Business To Business gericht werken, doen er vaak wat langer over om hun services te verkopen. Raak dus niet meteen in paniek als je niet binnen een week je eerste klant krijgt.
Mijn bedrijf doet er langer over dan b.v. een webshop om een klant binnen te halen. Wij werken namelijk veelal voor grotere bedrijven met veel medewerkers. Als wij een offerte uitbrengen moet die eerst langs drie afdelingen en een paar managers. Grote bedrijven zijn naar mijn ervaring daarom langzaam als het gaat om beslissingen maken. Het duurt daarom soms twee tot drie maanden voordat wij een klant kunnen toevoegen aan ons portfolio. In de B2B wereld is dat heel redelijk, maak je dus geen zorgen als het eens iets langer duurt.
Onthoudt in ieder geval dat de eerste klant binnenhalen soms meer tijd en moeite kost dan je wellicht dacht. Geef niet op! Als ondernemer moet je dingen ondernemen om klanten binnen te halen, doe dit dan ook. Acquisitie zal altijd een belangrijk onderdeel van jouw bedrijf zijn. Ontwikkel jezelf op dit gebied en je bedrijf zal groeien. Vraag advies van anderen en vergeet niet om feedback te vragen aan jouw eerste klant, daar kun je van leren!
Ready, steady, sell!
Kaya-Quintana
P.S. Volg mij via Bloglovin voor meer ondernemers tips, thanks babe!
erik de waal
Duidelijke en heldere taal. Dit is reuze interresant. Bedankt voor het delen.
Roos
Wat een fijn artikel! Thanks 🙂
Linda | travellersoftheworld
Wat een fijn en handig artikel zeg 🙂