
Het verkopen van een service kan best lastig zijn. Je kunt immers het resultaat niet direct zien, alhoewel de meeste klanten dat wel verwachten. Een service kost vaak ook meer dan een fysiek product zoals een broek of schoenen. Om toch te kunnen verkopen geven veel bedrijven en freelancers korting. Maar korting geven kan ook averechts werken. In dit artikel wil ik je uitleggen waarom je geen korting moet geven, are you ready?
Geen uitzonderingen
Ik maak voor niemand een uitzondering, ik geef geen korting. Ik heb namelijk de tarieven die ik voor de services van mijn bedrijf hanteer zeer goed uitgedacht. De tarieven die wij gebruiken dekken onze kosten en creëren winst. Zou ik wel korting geven snij ik mijzelf in de vingers. Denk aan minder omzet terwijl mijn team evenveel werk moet verrichten, ofwel keihard verlies leiden. Tevens zou ik ook te kennen geven dat klanten mijn originele tarieven niet serieus hoeven nemen.
Immers stap ik er wel heel makkelijk van af als ik ze meteen korting geef. Logischerwijs kan een klant dan het gevoel hebben dat ik ze oplicht. Want eerst lag de prijs veel hoger, maar na vragen om korting kan het ineens wel voor minder geld!? Onbewust kun je een dergelijk signaal afgeven aan een klant. Tevens kan het overkomen alsof ze nu over alles kunnen onderhandelen. En een klant die over alles wil onderhandelen levert een hoop hoofdpijn op voor jou. Geef dus geen korting om discussies en een onbetrouwbaar gevoel te voorkomen.
Het psychologische aspect
Een klant kan zich dus opgelicht voelen als blijkt dat de prijs toch omlaag kan. Waarom bood je niet direct die betere deal aan? Korting geven zegt ook iets over de kwaliteit van je service. De prijs voor jouw service weerspiegelt namelijk de waarde die je levert. Bekijk het maar eens als consument. Een lage prijs geeft vaak een goedkoop gevoel af, maar een hoge prijs geeft een luxe gevoel. Prijzen die ertussenin liggen geven het gevoel van een compromis.
Bedenk dus goed hoe je wilt dat jouw bedrijf overkomt aan de hand van de prijs. Vergeet niet de tijd die je erin steekt en wat het de klant uiteindelijk oplevert. Al deze punten creëren samen de prijs voor jouw services. Uiteraard draait het ook om respect hebben voor jezelf en je bedrijf. Zodra jij korting geeft op jouw zorgvuldig bedachte prijzen, zeg je eigenlijk dat je het niet waard bent. Dat gevoel en signaal naar de klant wil je te allen tijde voorkomen.
Korting geven is geen service
Veel ondernemers denken dat korting geven een service is. Ik ben het daar niet mee eens. Het enige wat korting geven meestal doet is een negatief signaal afgeven over je bedrijf. Daarom geef ik nooit korting, maar wel iets extra’s. Ik sta namelijk 100% achter onze tarieven, maar vind het ook leuk en belangrijk om onze klanten tegemoet te komen. Daarom bied ik soms een uur extra advies aan of gaan wij iets langer door op onze kosten.
Geen korting geven helpt jou als ondernemer om controle te houden. Wanneer ik onze klanten iets extra’s aanbied doe ik dat op mijn voorwaarden. Ik bepaal hoeveel en wanneer ik investeer in de relaties met onze klanten. Op deze wijze kun je pas echt service verlenen want je geeft iets extra’s, maar verliest geen respect en je versterkt de relatie met je klant. Uiteraard kun je zelf bepalen of je een extraatje geeft of juist niet.
R E S P E C T
Dat is mijn favoriete liedje van Aretha Franklin, haha! Maar even zonder gekheid, respect is sowieso erg belangrijk voor jou als ondernemer. Ik ga ervan uit dat je het hebt voor jouw klant, maar heeft die klant dat ook voor jou? Op het moment dat een klant om korting vraagt, is het respect voor jou vaak al de deur uit. Sommige klanten zijn gewend om te onderhandelen en daar is niets mis mee. Dergelijke klanten haal je er gemakkelijk uit, daar is vaak goed mee te praten.
Dan heb je ook nog de #TegenDeBakker-klant en die ken je vast wel, want die ging vorig jaar viral. Dat zijn de klanten die om bizarre kortingen vragen. Kortingen die je niet aan de bakker zou vragen, daar betaal je ook gewoon voor je broodjes zonder zeuren. Dat zijn de klanten die je wat ‘strenger’ aan mag spreken. Dergelijke klanten weten namelijk van geen ophouden en gaan steeds een stapje verder. Op zo’n moment is aan het aan jou voet bij stuk te houden en je eigen tarieven aan te houden. Hou de eer aan jezelf, respecteer je bedrijf en geef geen korting!
Geef jij korting of iets extra’s?
Kaya-Quintana
P.S. Volg mij via Bloglovin voor meer ondernemers tips, thanks!