
Niet iedereen is een influencer. Nope, hoe graag sommige mensen het ook willen zijn. It’s never gonna happen for some of us. Zoals je misschien al weet run ik Bloggers and Brands, een media en pr-bureau. Als mediabureau specialiseert Bloggers and Brands zich in op maat gemaakte advertorials door influencers. Wij werken veel met bloggers, vloggers en social media influencers, maar wij werken niet met iedereen.
Zelf blog en vlog ik sinds mijn achttiende en heb daardoor de wereld van de influencers zien veranderen. Door mijn werk achter de schermen weet ik precies waar merken en bedrijven op letten als het gaat om het uitzoeken van de juiste influencers. Vroeger kwam je makkelijk door de selectie heen als je veel unieke bezoekers of volgers had. Tegenwoordig red je het daar als echte influencer niet mee.
Want iedereen en zijn oma is tegenwoordig een influencer. Veel mensen begrijpen echter niet wat het inhoudt om een influencer te zijn. Het woord zelf zegt het al: Influence is invloed en als je dat niet hebt is het al snel game over. Je kunt namelijk tienduizend volgers op Instagram hebben, maar als niemand echt geïnteresseerd is in wat je zegt, hebben merken niets aan jou. Daardoor krijg je dan ook geen betaalde opdrachten.
Merken en mediabureaus zijn namelijk ook strenger geworden. Vroeger kwamen grote bloggers en vloggers nog weg met zeer hoge bedragen. Maar nu worden ook zij goed aan de tand gevoeld. Want wat levert een paar honderd euro voor een advertorial eigenlijk op? Ja, dat is waar merken en bedrijven ook steeds beter op letten. Ze bekijken ook hoe een influencer zich gedraagt. Past dat wel bij het merk en hun branding? Wat heb jij dat een andere influencer niet heeft? Er is immers keuze genoeg.
Nee, niet iedereen is een influencer. Nee, niet iedereen kan geld verdienen als influencer. Nee, niet iedereen zal bekend worden door Instagram, een blog of Youtube. Wij worden niet allemaal rijk, beroemd of succesvol enkel omdat we een ‘influencer’ zijn. Een echte influencer is namelijk ook iemand met een KvK en een btw-nummer, ofwel een ondernemer. Elke ondernemer moet keihard werken en echte influencers dus ook. Zeker in een wereld waarin de buurvrouw zichzelf ook als influencer ziet.
De wereld van de echte influencers is klein en niet iedereen hoort erbij. Dat klinkt hard, maar het is wel de waarheid. Als influencer moet je namelijk iets te bieden hebben wat een merk niet heeft. De waarheid is dat veel mensen die zichzelf een influencer noemen niets te bieden hebben behalve veel volgers. Volgers die in veel gevallen nep zijn en niet echt geïnteresseerd zijn in wat zij als influencer te zeggen hebben.
De reden waarom ik dit artikel schrijf? Omdat wij bij Bloggers and Brands elke dag zeker vijf aanmeldingen van zogenaamde influencers binnenkrijgen. Allemaal dames en heren die denken groot geld te kunnen verdienen en van de koude kermis thuiskomen als wij ze vertellen dat dit niet zo is. Een influencer zijn is op dit moment een hype, het is in en iedereen wil het zijn. Maar niet iedereen is een influencer en dat is okay.
Wil je toch een influencer zijn? Begin dan eerst met bedenken wie jij bent en wat je voor een ander kunt betekenen. Zijn mensen geïnteresseerd in wat jij te zeggen hebt? Kun jij mensen iets geven wat ze nergens anders kunnen vinden? Begin met een missie, een visie, branding en een paar jaar keihard werken om je naam serieus op de kaart te zetten. Yes, dan kan je wellicht ook een influencer zijn en er (voldoende) geld mee verdienen.
Zie jij jezelf als een influencer?
Kaya-Quintana
P.S. Volg mij via Bloglovin voor meer business updates, thanks doll!
Aileen
Ik merk die ontwikkeling ook en vind dat alleen maar goed. Het is kortzichtig om alleen maar te kijken naar de cijfers. Als blogger doet een compliment van een volger mij ook veel meer dan hoge bezoekersaantallen. Natuurlijk wil je beiden maar als ik een mail ontvang waarin iemand aangeeft dat ik diegene heb geholpen door een artikel, dan kan mijn dag echt niet meer stuk. Dat effect zal een cijfer nooit op die manier bereiken.
Kaya-Quintana
AileenGoed gezegd, het gaat natuurlijk ook om het resultaat wat je boekt als influencer. Ik denk dat een echte influencer dat ook begrijpt. 😀
Linda
Wat een goed stuk en heel fijn dat dit eens onder de aandacht wordt gebracht. Zeker omdat je ook niet altijd serieus wordt genomen. En ja… ik ben een influencers. Met KVK nummer, BTW nummer, kwartaalaangifte, opdrachten en een media bureau achter mij. Maar ik merk dat inderdaad iedereen zich ‘influencer’ noemt en dan vind ik soms best frustrerend. Want zo wordt het ons best moeilijk gemaakt en kunnen we niet altijd eerlijke prijzen hanteren omdat een andere ‘influencer’ het gratizzzzz doet.
Kaya-Quintana
LindaPrecies, daarom is het zo belangrijk om jezelf echt te onderscheiden van de rest. Want tegenwoordig is iedereen een influencer XD
Anita
Leuk stuk!
Kaya-Quintana
AnitaDank je wel!
InconvenientTruth
Interessant dat je jezelf wel als influencer ziet, aangezien je zelf ontzettend weinig volgers hebt en er totaal geen groei in zowel je Instagram als je YouTube kanaal zit. En er dan ook nog een bedrijf in runnen. Het mooie aan het huidige media landschap is juist dat iedereen een influencer kan zijn.
Kaya-Quintana
InconvenientTruthIk zie mijzelf met name als blogger, maar tegenwoordig valt dat onder het woordje influencer. Youtube doe ik voor de lol en Instagram is niet mijn grootste platform, maar ook niet waar ik op focus. Aangezien ik met al deze bezigheden nog steeds geld verdien, ben ik inderdaad een influencer. Mijn bedrijf en onze klanten hebben de grootste prioriteit. En nee, niet iedereen kan een influencer zijn. Al zijn er heel veel mensen die dat graag willen. Laat ik het zo zeggen, iedereen kan zichzelf een influencer noemen. Er echt geld mee verdienen en succesvol zijn is een ander verhaal 😉
Fadime
Leuk stuk en duidelijke taal! Ik heb je meteen maar op bijna alle social media platforms gevolgd 🙂
Ik ben het met je eens hoor. Niet iedereen kan een influencer zijn. Het lijkt mij in ieder geval erg leuk, maar voorlopig ben ik gewoon nog mama, echtgenoot en carrièrevrouw en daar heb ik al mijn handen al vol aan 🙂 Overigens wel de btw- en kvk nr! Check…:)
Blijf zulke heldere stukken schrijven. Doe je goed!
Kaya-Quintana
FadimeLief, dank je wel! Ik blijf zeker door bloggen 😀