
Tijd voor een nieuwe tip over ondernemen. In dit artikel wil ik je graag een handje helpen met een marktonderzoek. Door een marktonderzoek kun je erachter komen of jouw bedrijf een kans van slagen heeft. Veel bedrijven gaan in het eerste jaar failliet, omdat zij het marktonderzoek hebben overgeslagen. Heb jij al een marktonderzoek gedaan? Zo nee, lees dan zeker weten even door!
First things first!
In mijn vorige artikel vertelde ik je al dat een goed idee niet voldoende is. Het is belangrijk om te onderzoeken of je jouw idee kan omzetten tot een verkoopbaar product of service. Daarom is het goed om te kijken naar jouw concurrenten, potentiële klanten en verkoopkanalen. Zo kun je van tevoren foutjes in jouw product verbeteren, zodat je meteen goed van start kunt gaan. Het is namelijk zonde om tijd, geld en energie te steken in product dat niet goed verkoopt.
Stel dat je gek bent op sokken en heel graag sokken wilt verkopen. Super leuk, maar wie gaat die sokken kopen? Familie en vrienden? Dat zal niet voldoende zijn om jezelf te onderhouden. Ga je een webshop of een winkel openen? Zijn jouw sokken van heel goede kwaliteit en zullen zij daarom goed verkopen? Yes, er zijn veel vragen die je moet beantwoorden. Je kunt in ieder geval de volgende vragen eens goed bekijken:
1. Hoeveel sokken merken zitten er in jouw (verkoop) omgeving?
2. Wie zijn jouw concurrenten?
3. Welk type sokken verkopen zij?
4. Is de markt verzadigt of is er nog een plekje vrij?
5. Hoeveel mensen in jouw omgeving kopen daadwerkelijk sokken?
6. Kopen mensen überhaupt nog sokken?
7. Wie koopt er graag sokken? Geslacht, leeftijd, beroep etc.
8. Waarom kopen ze graag sokken?
9. Zal er altijd een behoefte aan sokken zijn?
10. Hoeveel wordt er nu betaald voor sokken?
Questions, questions and questions
De bovenstaande vragen zijn slechts een paar van de vele die je kunt stellen. Uiteraard kun je ze aanpassen op jouw product of service. Als je deze vragen beantwoord kun je er op tijd achter komen of jouw product echt tijd, geld en moeite waard is. Want eerst honderd sokken laten maken die je eigenlijk niet kunt verkopen, is heel erg zonde van je geld. Het is ook funest voor je motivatie en inspiratie.
Stel deze vragen daarom niet alleen aan familie of vrienden. Zij kennen jou en zullen waarschijnlijk enthousiast zijn over jouw product. Daardoor kan er een vertekend beeld ontstaan over de markt. Kijk dus verder dan jouw eigen netwerk en ga opzoek naar eerlijke en neutrale antwoorden. Bekijk ook goed wat de concurrentie goed en fout doet. Zorg er daarna voor dat jij hun fouten niet maakt en dus een beter product levert. Check ook of je überhaupt de juiste sokken hebt om mee te concurreren.
It’s all about the money
Het klinkt niet zo romantisch maar elk bedrijf heeft ROI, ofwel Return On Investment nodig. In de meeste gevallen is dat omzet en winst. Je moet dus voldoende geld kunnen verdienen met jouw bedrijf, om de rekeningen te betalen en jezelf een salaris te geven. Met een marktonderzoek kun je achterhalen of dat mogelijk is voor jouw bedrijf. Als jij geen marktonderzoek hebt gedaan, dan kom je er misschien te laat achter.
Alhoewel er altijd iets verkeerd kan gaan, is een goede ondernemer altijd voorbereidt. Heb jij daarom al een marktonderzoek gedaan?
Kaya-Quintana
P.S. Volg mij voor meer girl boss en ondernemerstips op Bloglovin, thanks doll!