
Ik ben gek op netwerken en ik zal er nooit mee stoppen. Ik vrees dat ik er zelfs een beetje verslaafd aan ben geraakt, haha! Nu ik al een tijdje in de PR zit ben ik er nog beter in geworden. Middels dit artikel wil ik je graag uitleggen waarom netwerken voor je bedrijf heel belangrijk is. Uiteraard zal ik je ook enkele tips meegeven zodat je meteen aan de slag kunt. Want netwerken kun je altijd en overal doen. Je hebt eigenlijk geen excuus om niet te netwerken en je bedrijf vooruit te helpen. So let’s go!
Waar kan ik netwerken voor inzetten?
Netwerken is eigenlijk een stukje PR ofwel Public Relations. Je kunt middels netwerken relaties met voor jouw belangrijke mensen onderhouden of aangaan. Uit die relaties kun je voordelen voor de ander en jezelf halen. In veel gevallen halen ondernemers uit netwerken veel nieuwe leads en klanten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook leuke kennissen en vrienden aan over heb gehouden. Netwerken hoeft namelijk niet altijd een zakelijke toon te hebben.
Tevens is het is nu eenmaal zo dat als je jouw bedrijf wilt laten groeien, je dat enkel kunt doen als je meer (vaste) klanten krijgt. Oude klanten hebben wellicht niet direct jouw services opnieuw nodig. Je kunt jezelf dus niet enkel op hen verlaten. Door te netwerken spreek je constant nieuwe mensen aan, die wellicht wel iets aan jouw services of product hebben. Netwerken lijkt in sommige gevallen een beetje op acquisitie, maar de kern van netwerken ligt met name in het opbouwen van waardevolle relaties. Als daar dan een klant uitkomt is dat heel mooi meegenomen!
Waar moet ik dan beginnen?
In mijn vorige artikel heb ik je al wat handige informatie over branding gegeven. Zodra je weet waar je branding uit bestaat, kun je op basis daarvan gaan netwerken. Ik zit in de PR en reclame waardoor ik dus veel netwerk met mensen in dezelfde branche. Tevens ga ik graag het gesprek aan met mensen die iets aan mijn services kunnen hebben. Linkedin is de meest makkelijke manier om te netwerken en ik gebruik dit platform elke dag.
Ik voeg constant mensen uit mijn werkveld, huidige klanten en gewenste klanten toe. Als ik tijd heb ga ik langs bij netwerk events. Ik maak graag op een relaxte manier kennis met andere mensen binnen of buiten mijn vakgebied. Uiteraard hoef je niet naar elk event toe te gaan en iedereen aan te spreken. Netwerken werkt het beste als je contact maakt met mensen waar je een klik mee hebt, die jou kunnen versterken en andersom.
Pitchen? Laat dat maar zitten!
Ik merk regelmatig op dat mensen netwerkgesprekken als sales pitches behandelen. Ze stellen zich voor, vertellen waar ze werken en wat zij voor mij kunnen doen. ‘Oh en het kost maar €100,- per maand, zal ik je morgen even bellen?’ Dat valt naar mijn mening niet onder netwerken maar onder acquisitie, twee heel verschillende dingen. Ik raad je aan om tijdens het netwerken een belangrijk doel te stellen: werken aan relaties starten en onderhouden.
Netwerken voor je bedrijf draait ten eerste om het leren kennen van elkaar. Om uit te zoeken wat eventuele raakvlakken zijn en of je in de toekomst elkaar kunt helpen. Het is geen voort wat hoort wat spelletje. Als ik aan het netwerken ben besteed ik eerder aandacht aan de persoon die ik voor mij heb. Waar ligt zijn of haar passie? Waar is hij of zij goed in en wat vindt deze persoon echt verschrikkelijk? Een netwerkgesprek mag dus best persoonlijk en vriendschappelijk zijn. Wat je juist niet moet doen is er een interview/intakegesprek van maken.
Onderhoud je netwerk
Van PR kun je leren dan netwerken niet enkel zoveel mogelijk mensen leren kennen is. Soms is een kleiner netwerk dat je goed kunt onderhouden, veel beter dan een groot netwerk waarin je eigenlijk niemand kent. Want minimaal 50% van netwerken bestaat uit het onderhouden van de relaties die je al hebt. Een sterke relatie levert meer op dan een korte ‘fling.’ Vergeet dus niet om oude relaties regelmatig aan te spreken.
Spreek eens af voor een kop koffie of beveel iemand aan voor een leuke opdracht. Vraag eens hoe het gaat of biedt eens vrijblijvend advies aan. De zogenaamde gunfactor is namelijk erg belangrijk binnen een netwerk. Iemand die zich open opstelt en het niet erg vindt om eens een ander te helpen, zal meer aandacht ontvangen van zijn of haar netwerk. Don’t overdo it, maar laat je kwaliteiten en persoonlijkheid zeker spreken. Blijf benaderbaar en blijf benaderen, dan zal het netwerken steeds makkelijker gaan.
Kun jij nu beter netwerken voor je bedrijf? Laat het mij dan zeker weten en vergeet niet om dit artikel te delen.
Kaya-Quintana
P.S. Volg mij via Bloglovin voor nog meer ondernemerstips, thanks!