
Je portfolio is en blijft belangrijk. Hiermee kun je namelijk laten zien wat je kunt en waar jij goed in bent. Als je net begint is dat portfolio vaak helemaal leeg, maar om de eerste klant binnen te halen heb je wel wat referenties nodig. Ik raad je aan om je portfolio te vullen met minstens drie klanten of cases. Hiermee kun je jezelf beter presenteren aan jouw ideale klanten en daar een mooie samenwerking mee starten. Hierbij mijn tips om je portfolio snel en goed te vullen.
Een goede website
Ik zie helaas nog te vaak onafgemaakte websites met portfolio’s die niet gevuld zijn. Dat vertelt mij vaak twee dingen over een potentiële werknemer of freelancer: Het is iemand die taken niet volledig afmaakt en/of deze persoon heeft te weinig ervaring. Voor mij vaak een reden om verder te zoeken naar iemand die zichtbaar zijn of haar zaken op orde heeft. Het is belangrijk om te weten dat portfolio’s steeds belangrijker worden omdat steeds meer mensen een eigen bedrijf beginnen.
Je moet dus niet alleen opvallen met je portfolio, maar ook met de vormgeving ervan. Er is geen reden om in 2017 geen mooie website met een portfolio te hebben. Het hoeft niet veel tijd, geld en moeite te kosten om dat voor elkaar te krijgen. Wil je er echt uitknallen met jouw bedrijf dan moet je ook hier zorg voor dragen. Het is een stukje branding voor je bedrijf en een website is vaak de plek waar mensen een eerste indruk van je krijgen. Make that one last!
Maak een barterdeal
Toen ik net begon met mijn bedrijf heb ik aan twee vrienden en een onbekende gevraagd of zij met mij wilde samenwerken op TFP-basis. Deze term komt uit de fotografie wereld en staat voor Time For Print. Ik zeg ook weleens voor de grap Time For Pizza (of in dit geval Portfolio). I know… Ik heb flauwe humor, haha! Terug naar TFP ofwel een barterdeal, want hiermee kun je dus jouw tijd ruilen voor een mooi portfolio item.
Ik had dus drie mensen waarvoor ik bijvoorbeeld een persbericht schreef en in ruil daarvoor mocht ik hun bedrijf in mijn portfolio plaatsen. Deze drie mensen mochten gratis gebruik maken van mijn skills en ik kreeg van hun een mooie referentie. Ik raad je wel aan om de afspraken met mensen waarvoor aan de slag gaat op papier te zetten. Zo kun je meteen oefenen in onderhandelen, sales en marketing.
Referenties en reviews
Deze twee dingen zijn altijd belangrijk en goed voor je portfolio. Ik kreeg via mijn barterdeals een paar mooie referenties en reviews om mee te starten. Sinds de start van mijn bedrijf vraag ik alle klanten om feedback en reviews. Sommige nemen de tijd om die aan ons te geven, fantastisch! Referenties en reviews zijn vooral belangrijk als je start met je bedrijf. Je moet jezelf immers nog bewijzen en daar kun je alle hulp bij gebruiken. Een mooie referentie of een review in je portfolio is een bewijs van jouw goede resultaten.
In het begin is het soms een beetje eng om hierom te vragen. Onthoud dat je zonder feedback niet kan groeien en zet die ‘angst’ opzij. Inmiddels vraag ik de klanten van mijn bedrijf nog steeds om referenties en reviews. Nu met name omdat wij daardoor beter worden in het verzorgen van onze services. Wat goed gaat houden we zo en wat beter kan pakken wij meteen aan. Het is ook goed om jouw klanten te laten weten dat je hun referenties en reviews waardeert en er iets mee doet. Immers nemen zij de tijd om jou van hun inzichten te voorzien.
Kies een expertise
Een van de beste tips die ik je kan geven is een expertise kiezen. Sommige mensen starten een bedrijf en doen dan honderd dingen tegelijk. Zo zag ik eens iemand die zichzelf social media expert, fashion designer en websitebouwer noemde. Drie dingen die allesbehalve iets met elkaar gemeen hebben. Tevens leek deze persoon van alles te doen, maar alles halfbakken of net niet. Dat staat niet zo mooi in je portfolio. Mijn advies is om maximaal drie expertises te kiezen voor je bedrijf.
Zo kun je jouw portfolio overzichtelijk houden, maar ook duidelijk laten zien waar jij echt goed in bent. Het zorgt er ook voor dat klanten niet in de war raken over wat je doet. Als mensen op jouw site komen en je portfolio bekijken moet het meteen duidelijk zijn waar je goed in bent. Kies bijvoorbeeld voor drie expertises die op elkaar aansluiten. Voor een social media expert zou dat bijvoorbeeld social media content, fotografie (voor de content) en copywriting kunnen zijn.
Practice what you preach
Ik ga even door op het social media expert voorbeeld. Er zijn nu namelijk veel mensen die een social media bedrijf starten. Echter zie ik bij veel ‘social media experts’ de expertise niet terug op hun eigen social media kanalen. Vaak zijn de Facebook pagina’s en Instagram feeds verlaten of simpelweg niet aanwezig. Een grote reden om zo’n social media expert niet aan te nemen. Want als social media jouw werk is, maar je het niet voor jezelf kunt gaat er iets mis.
Vergeet dus niet dat je portfolio niet enkel een pagina op je website is. Stel dat jij als kapster aan de slag wilt dan is het een goed om je eigen kapsel als visitekaartje in te zetten. Practice what you preach! Potentiële klanten en opdrachtgevers kijken namelijk verder dan je denkt. Beweer dus niet enkel dat je iets goed kunt, maar laat het overal duidelijk zien. Blijf jezelf ontwikkelen, probeer nieuwe dingen uit en gebruik feedback om te groeien.
Heb jij je portfolio al bijgewerkt?
Kaya-Quintana
P.S. Volg mij via Bloglovin voor meer business tips, see you there!