
Professioneel werken als ondernemer is heel belangrijk, maar wat houdt dat eigenlijk in? In dit artikel wil ik je graag wat tips geven om als een echte professional door het leven te gaan. Als ondernemer moet je namelijk altijd professioneel werken. Uiteraard leer je dat door de jaren heen, maar als je deze tips inzet ben je al aardig goed op weg. Ik gebruik ze zelf al heel lang en heb er veel plezier van, so let’s be profeshhh!
Dank je wel
Toen ik met mijn opleiding begon leerde een van de docenten mij dat je altijd dank je wel moet zeggen. Ik was daarvoor al van het bedanken omdat mijn ouders mij dat hadden geleerd. Echter had ik toen nog niet het psychologische effect van bedanken door. Iemand bedanken voor kleine of grote dingen laat zien dat je respect hebt voor de ander. Tevens laat je iemand ook weten dat je zijn of haar moeite waardeert. Dat is heel belangrijk!
Immers is het niet (altijd) vanzelfsprekend dat iemand iets aardigs voor je doet. Als ondernemer is het sowieso belangrijk om met gevoelens van andere mensen rekening te houden. Denk aan je klanten en collega’s die elke dag met jou samenwerken. Een nieuwe klant is in mijn ogen altijd speciaal. Ik bedank ze dan ook altijd voor hun vertrouwen in mijn team en bedrijf. Onderscheid jezelf door waardering te tonen.
Afspraak is afspraak
Professioneel werken betekent afspraken nakomen en als het niet lukt voor een oplossing zorgen. Als ondernemer is het belangrijk dat je niet alleen betrouwbaar overkomt, maar ook daadwerkelijk betrouwbaar bent. Je hebt vast weleens ervaren hoe vervelend het is als iemand een afspraak niet nakomt. Misschien zat je wel super lang te wachten op een mail, telefoontje of iets anders dat je nodig had.
Uiteraard kun je eens iets vergeten, maar als het te vaak voorkomt zijn mensen er al snel klaar mee. Als ondernemer is het belangrijk om dat te voorkomen. Een ontevreden klant weer tevreden krijgen kan moeilijk zijn en slecht nieuws verspreidt zich snel. Je kunt dat voorkomen door je aan de afspraken te houden of op tijd aan te geven dat het toch niet gaat lukken. Laat iemand in ieder geval niet wachten zonder update.
Wees altijd beleefd
Ik sta regelmatig versteld van het feit dat heel veel mensen gigantisch onbeleefd zijn. Ik kan er met mijn hoofd simpelweg niet bij. Toch komt het regelmatig voor dat mensen zich onbeleefd gedragen en dat is zeer onprofessioneel. Het zijn immers de kleine details waarop mensen kunnen afknappen. Denk aan de telefoon opnemen met enkel ‘hallo!?’ Mails en brieven niet starten met een nette aanhef of mensen die ouder zijn niet aanspreken met u.
Als jij onbeleefd bent tegen een opdrachtgever is het al snel einde oefening. Zo had ik eens een sollicitant die mij aansprak alsof ze mij al jaren kende. Als je mij als werkgever al zo aanspreekt, hoe spreek je dan mijn klanten aan? Needless to say dat ze niet doorging naar de tweede ronde. Zelf vond ze het heel normaal om mensen aan te spreken op haar manier, daar moesten we het maar mee doen. Zij moest het daarom zonder sollicitatiegesprek doen.
Doe je huiswerk
Voordat ik met een nieuwe klant of iemand uit mijn netwerk in gesprek ga doe ik mijn huiswerk. Ik zorg ervoor dat ik weet wie het is en waar die persoon zich mee bezighoudt. Voor een afspraak check ik altijd de laatste updates zodat ik goed op de hoogte ben. Het is namelijk gigantisch vervelend als je tijd vrijmaakt voor een afspraak en er eigenlijk niets gedaan kan worden omdat de ander niet voorbereidt is.
Ondernemers en klanten hebben het namelijk (als het goed is) lekker druk met ondernemen. Ga zorgvuldig met hun en je eigen tijd om. Tijd is geld is niet voor niets een bekend gezegde. Ik weet niet wat jouw uurtarief is, maar bedenk eens hoeveel geld je zou hebben als je al die afspraken zou factureren. Ik denk dat je daarvan heel mooie schoenen kunt kopen, haha! Voorkom tijd en geldverspilling en ga goed voorbereid naar afspraken.
Welke tips zou jij voor professioneel werken geven?
Kaya-Quintana
P.S. Volg mij via Bloglovin voor meer business tips, see you there!
Lenneke
Ik heb niet per se een tip, maar ben wel benieuwd of je zelf tegen dingen aangelopen bent waarvan je nu denkt ‘oh, dat had ik beter anders kunnen doen’. Zelf maak ik als freelance tekstschrijver bijvoorbeeld wel eens uitgebreide offertes waar ik een hoop tijd in steek, terwijl ik achteraf denk dat de potentiële opdrachtgever vooral alleen even informatie wilde verzamelen en vervolgens voor de goedkoopste gaat. Zonder echt te kijken wat een ieder nu biedt. Zou ik daar dan minder tijd in moeten steken? Dat blijft voor mij een twijfelpuntje. 🙂
Kaya-Quintana
LennekeGoede vraag, ik had eerst hetzelfde probleem. Ik los het nu op met het BANT-principe en dat heeft mij goed geholpen:
• Budget, wat is het budget?
• Autoriteit, is de persoon waarmee je praat de persoon die beslist?
• Noodzaak, past de service of het product bij deze klant?
• Tijd, wanneer wil de klant van start gaan?
Ik laat de klanten eerst zelf wat werk doen door ze deze vragen te laten beantwoorden. Zo weten we meteen of er serieuze interesse is. Zo niet, krijgen ze algemene informatie tot ze daadwerkelijk aan de slag willen. Dan komt er pas echt een offerte 😀