
Welkom bij het derde deel van business babe tips, waarin ik je 5 handige tips geef voor je business (to be). In dit deel vind je mijn tips met betrekking tot het actief zaken doen. Hier vind je mijn tips voor het effectief klanten, geld en opdrachten binnen halen en uitwerken. Deel 1 en deel 2 vind je hier, die zijn ook erg handig. Lees ze dus goed door en go get you some money!
Alleen naar de euro’s kijken
Als je voor jezelf werkt dan is geld natuurlijk heel belangrijk. Zeker als jij de enige bent die voor de inkomsten zorgt. Je bent daardoor geneigd om elke opdracht binnen te halen. Echter wil ik je adviseren om ook kritisch naar je klanten te kijken. Je wil namelijk niet elke klant aannemen. ‘Huh!? Wat bedoel je daar mee Kay?’ Well, let me tell you. Je bent waarschijnlijk voor jezelf begonnen omdat je daardoor naar eigen wens kunt werken.
Tevens werk je beter als je werkt voor klanten waarmee je een klik hebt. Klanten waar je enthousiast van wordt, gun je automatisch meer en loop je een stapje harder voor. Het resultaat is een heel blije klant, die heel tevreden is met jouw werk. Werk je voor een klant waarbij je vanaf het begin al geen prettig gevoel hebt, dan kan dat voor een slechtere workflow zorgen. Dat merk niet alleen jij maar ook je klant. Zeg dus eens nee tegen een klant waarbij je een slecht gevoel hebt. Er komt vanzelf een andere op je pad waar je wel een goede klik mee hebt.
Vertrouwen op je eigen product
Deze tip sluit aan op de bovenstaande tip, waarin ik je vertel dat je niet elke klant aan moet nemen. Vertrouwen in je eigen product is heel belangrijk, maar het kan heel lastig zijn om dat vol te houden. Voor je eigen bedrijf moet je waarschijnlijk zelf je klanten binnenhalen en je kan op een dag wel honderd keer nee horen. Daardoor kun je behoorlijk gaan twijfelen aan je eigen product. Want waarom zegt iedereen nee?
Laten we er vanuit gaan dat jou product gewoon fantastisch is. Daar kan het dus niet aan liggen, maar waarom zegt een klant dan nee? Dat kun je gemakkelijk uit de antwoorden van een klant halen. Soms heeft een klant veel wensen maar hebben ze daar eigenlijk geen budget voor. Misschien heeft de klant geen klik met jou. Wellicht waren ze op zoek naar het één en kwamen ze er door jou achter dat ze het ander nodig hebben.
Door echt goed te luisteren naar de klant, kun je zelf al heel snel ontdekken waarom je nee te horen krijgt. Door een gesprek met een klant te analyseren, kun je voor jezelf bekijken wat je zelf nog kunt verbeteren. Verbeteren is altijd goed, maar direct aan je eigen product gaan twijfelen niet. Dat merkt een klant namelijk ook. Blijf dus zeker van je eigen zaak en blijf bewust van de redenen waarom die ene klant niet geschikt is voor jou.
Einde werktijd
Iets wat ik mezelf nog steeds aan het aanleren ben is einde werktijd. Omdat ik mijn eigen zaak heb en veel thuiswerk, ga ik vaak langer door. Ik heb mezelf regelmatig erop betrapt dat ik om half één ‘s nachts nog bezig was voor de zaak. Vervolgens stond ik om zes uur in de ochtend alweer naast mijn bed, omdat ik een goed idee had. Je raad het al, na een paar weken was ik helemaal kapot en moe.
Het resultaat: minder goede resultaten omdat ik te moe was om alles bij te houden. Daar schrok ik natuurlijk van en sindsdien is het om 18.00 echt einde werktijd. In het weekend mag ik ook niet meer aan de slag, tenzij het echt heel erg nodig is. De reden waarom ik dit zo inplan is omdat ik mijn zaak natuurlijk wat langer dan alleen dit jaar wil kunnen runnen. Mijn gezondheid moet daarvoor in orde blijven en dus is het om 18.00 echt einde werktijd!
Wees geen control freak
Niet te geloven dat ik je dit als tip geef, want ik ben zelf echt een grote control freak. Omdat mijn zaak mijn kindje is sla ik soms door in het alles perfect willen doen. Echter heeft het helemaal geen zin om alles te blijven controleren. Uiteindelijk moet je echt op jezelf durven vertrouwen en weten dat alles wat je hebt gedaan voor die ene opdracht goed geregeld is.
Voor mezelf heb ik geleerd dat dit heel belangrijk is, want hierdoor bespaar ik tijd en slapeloze nachten. Om mezelf een hoop stress te besparen heb ik mijn workflow op papier gezet. Deze workflow loop ik per opdracht af, waardoor ik zeker weet dat ik niks ben vergeten of beter kan doen. Zo kan ik met een gerust hart het eindproduct naar de klant sturen. Ga dus eens voor jezelf na wat je per opdracht doet en zet het op papier. Volg vervolgens al je eigen stappen, zodat je weet dat het nooit fout kan gaan.
Have fun!
Een belangrijk punt wat vaak vergeten wordt. Tijdens het werken voor je eigen zaak moet je plezier hebben, dat is namelijk het hele punt! Je gaat voor jezelf werken zodat je zelf je tijden, werkplek en workflow kunt bepalen. Dat is natuurlijk hartstikke leuk en dat gevoel moet je vasthouden. Want als je eigen zaak aan gaat voelen als die baan in loondienst waarvoor je jezelf elke ochtend de deur uit moet duwen, dan zit er iets niet goed. Bedenk dus elke dag voordat je start alle voordelen die je nu hebt en geniet ervan, have fun!
Zo, dat was weer een lekker lang artikel waar je hopelijk veel aan hebt. Ik hoor dat natuurlijk graag, dus vergeet niet een comment achter te laten. See you next time!
Kaya-Quintana
P.S. Volg mij via Instagram, see you there!
alexa
Erg goede tips, vooral dat je niet alles moet aannemen. Ik word veel benaderd door dezelfde dingen maar zeg nu eigenlijk altijd nee omdat het anders heel eentonig wordt.
Kaya-Quintana
alexaYes, gewoon kiezen wat echt bij jou past en wat echt iets voor jou oplevert