Bloggers guide: Geld verdienen met je blog, weten wat je waard bent

Geld verdienen met je blog, dat is wat bijna elke blogger erg fijn zou vinden. Echter ben ik heel eerlijk als ik zeg dat niet iedere blogger dit zal kunnen. Sommige bloggers zullen nooit fulltime kunnen bloggen en dat heeft met meerdere dingen te maken. In dit artikel vertel ik je graag waarom en hoe je je kansen kunt vergroten. Voordat je ook maar begint aan denken om geld te vragen is het namelijk belangrijk om zelf te weten wat je waard bent.

Let’s talk numbers

Persoonlijk vind ik het erg belangrijk dat je eerst zelf begrijpt waar jouw plek in de blogwereld is. Tegenwoordig is de grootste blog qua aantal unieke bezoekers per maand niet meer de enige die interessant is voor merken, bedrijven en adverteerders. Big isn’t always better! Denk dus niet dat je geen tarief kan of mag hanteren als je nog geen tienduizenden bezoekers hebt.

Een mooie grens om te starten met een tarief is 5000 unieke bezoekers per maand, dan kun je jezelf zien als een size small. Vanaf 10.000 unieke bezoekers p.m. (medium blog) ben je interessant voor bedrijven, vanaf 20.000 (large blog) kun je waarschijnlijk je vaste baan voor de helft minderen. Vanaf 30.000 t/m 50.000+ (extra large blog) kun je er van leven als je het goed doet. Maar ook blogs met minder bezoekers zouden van hun blog kunnen leven.

bloggers guidePIN IT!

Not just numbers

De grootste blogs zijn niet perse de juiste blogs om op te adverteren. Stel je voor dat ik een super grote blog met 40.000 unieke bezoekers p.m. over paardrijden zou hebben. Dan heeft bijvoorbeeld l’oreal er niets aan om op mijn site te adverteren want de onderwerpen komen niet overeen. L’oreal heeft dan bijvoorbeeld meer iets aan een blog over beauty met minder bezoekers (b.v. 10.000 unieke bezoekers), omdat die bezoekers echt graag iets over l’oreal willen lezen.

In dit geval is de blog met ‘maar’ 10.000 unieke bezoekers veel meer waard. Want die 10.000 bezoekers zijn echt geïnteresseerd in het product van l’oreal en zullen er ook echt over willen lezen en wellicht zelfs iets kopen. Dat is natuurlijk wat een merk wil. Een merk wil positieve naamsbekendheid opbouwen, leuke en positieve verhalen over de producten zien en zo de verkoop stimuleren. In dit geval is de inhoud van een blog dus belangrijker dan de unieke bezoekers, al helpen die zeker mee!

Waarom wel bij haar en niet bij mij?

Laten we de blog categorie beauty nemen, in Nederland zijn er daar heel veel van. Waarom verdient de ene blogger wel en de andere blogger niet? Eerlijk is eerlijk, sommige bloggers waren er eerder bij of hadden geluk. Sommige zijn de juiste mensen tegen gekomen en zijn nu bekender dan andere bloggers. Super leuk en handig voor die bloggers natuurlijk maar het betekent niet dat er geen plek voor anderen meer is.

Als blogger kun je je kansen vergroten door op de volgende dingen te letten en ze te verbeteren:

• Een goede en unieke blog layout
• Een goed hoofdonderwerp kiezen en onderhouden
• Interactie met je lezers
• Goede en constante content dus posts/artikelen
• Goede foto’s
• Social media aanwezigheid
• Jezelf blijven verbeteren en vernieuwen

Er zijn nu zoveel blogs dat het kaf van het koren scheiden voor bedrijven en lezers moeilijk wordt. De eisen voor bloggers worden dan ook steeds hoger om de kwaliteit te waarborgen. Je kunt dus één van de oudste blogs hebben met de meeste bezoekers maar als het niveau van de artikelen daalt, dan daalt jouw marktwaarde ook. Met veel bezoekers ben je er dus nog niet. Zoals elk bedrijf zal je er bovenop moeten zitten om de kwaliteit hoog te houden. Doe je dit niet dan verlies je lezers en potentiële opdrachten.

bloggers guidePIN IT!

Ze snappen het nog niet helemaal

Bedrijven en zelfs bloggers snappen nog niet helemaal hoe het werkt. Naar mijn mening hoeft een succesvolle blog niet de meeste bezoekers te hebben. Geld verdienen met je blog is ook niet enkel weggelegd voor bloggers met veel bezoekers. Bedrijven zijn geneigd om op zoek te gaan naar bloggers met veel unieke bezoekers omdat ze denken dat dit het meeste oplevert, fout!

Bedrijven vergeten te kijken naar de lezers van de blogs en waar deze in geïnteresseerd zijn. Zo zag ik een aantal Wehkamp advertorials op grotere blogs waarvan de bezoekers vaak jonger zijn dan 18 jaar. Die jonge mensen kopen niet zo snel iets bij Wehkamp, waarom zouden ze? Wehkamp verkoopt niet veel dat hen echt interesseert of voor hen betaalbare producten. Als ik Wehkamp zie dan denk ik bijvoorbeeld direct aan interieur, maar op zo’n blog zag ik Wehkamp nog niet voorbij komen, een gemiste kans als je het mij vraagt.

Wat kan jij?

Het is dus belangrijk dat je weet waar jouw blog over gaat en wat jouw lezers interessant vinden. Want hoe ga je anders een advertorial verkopen op je blog als je zelf nog niet eens weet wat je kunt betekenen voor een merk? Bedenk dus goed wat jou kracht is en hoe je dat kunt vertalen naar bedrijven en dus betaalde opdrachten. Ik ben bijvoorbeeld een gediplomeerd make-up artist, dat is een van mijn verkooppunten. Ik kan een nieuw product presenteren, demonstreren en verkopen.

Zo ben ik daarom al meer waard dan een blogger die enkel schrijft over beauty omdat ze het leuk vind. Zo’n blogger vertelt dat er een nieuwe lipstick uitgebracht is, einde bericht! Ik ga de diepte in over deze nieuwe lipstick. Wat is de prijs, wat zijn de voordelen, hoe werkt het? Ik voeg foto’s toe, maak een demonstratie video en verspreidt zo handige informatie over de nieuwe lipstick. Ik heb in dit geval dus veel meer waarde voor het bedrijf van deze nieuwe lipstick en daar wordt ik voor betaald.

geld verdienen met je blogPIN IT!

Tel maar uit je winst

Naar mijn mening is het dus zonde om je tarief enkel vast te stellen aan de hand van je unieke bezoekers. Wees eens eerlijk naar jezelf, vul het onderstaande lijstje in en kijk eens hoe aantrekkelijk jij overkomt voor een potentiële opdrachtgever. Vergelijk je lijstje eens met die van andere bloggers:

• Unieke bezoekers gemeten met Google analytics:
• Blog onderwerp:
• Updates per week:
• Gemiddeld aantal woorden per artikel:
• Maak je gebruik van SEO:
• Fotokwaliteit:
• Wat voeg jij zelf toe aan je blog. Heb je een fashion blog en ben je styliste? Wat kan jij als expert toevoegen aan je blog:
• Volgers op social media:
• Geen, klein of groot netwerk:
• Online persoonlijkheid slecht, goed of kan het beter:
• Goede band met je lezers:

Het is heel belangrijk om kritisch naar jezelf en je blog te kijken als je geld gaat vragen voor wat je verkoopt, in dit geval dus online advertenties. Via je blog solliciteer je eigenlijk altijd en onbewust op een potentiële vacature. Zelf check ik daarom regelmatig of ik nog op de goede weg zit en vraag ik feedback aan anderen. Ik ben nu namelijk niet alleen maar een blogger maar ook een bedrijf en als bedrijf lever ik graag kwaliteit. Hoe ziet jouw lijstje er uit?

Kaya-Quintana

P.S. Meer over blog tips lezen? Bekijk dan hier al mijn Bloggers guide artikelen, thanks!

bloggers do it betterPIN IT!

Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Styled by Romy

    Erg goed en ook leerzaam artikel! Ik blog nu zelf anderhalf jaar, nog helemaal niet lang maar ik heb al erg veel samenwerkingen gehad. Ik merkte dat dit echt merken waren dit heel erg bij mij en mijn lezeressen pasten. Ik sla een aanbod dan ook af als ik merk dat dit niet het geval is. Ikzelf heb een fashionblog en omdat ik ook als personal shopper werk en Fashion design heb gestudeerd, kan ik er echt specifiek over vertellen.

  • Sylvia

    Kijk, dit is nog eens een fijn overzicht. Met advertorials/samenwerkingen ben ik niet zoveel bezig, ik vind het voor mezelf leuker om elke maand weer wat meer bezoekers naar mijn blog te trekken. Gewoon als uitdaging, niet om mezelf daarmee aantrekkelijker te maken voor bedrijven.