ondernemen

Wat ik heb geleerd over ondernemen in 2016

Ondernemen is een avontuur. Een heel lang avontuur, want echte ondernemers stoppen nooit! Dat is wat ondernemen inhoudt, je onderneemt van alles om je bedrijf te laten groeien en bloeien. Makkelijk? Nee, absoluut niet! Maar het is zeker de moeite waard voor de echte ondernemers onder ons. In dit artikel wil ik je graag vertellen wat ik heb geleerd over ondernemen in 2016. Here we go!

wat ik heb geleerd over ondernemen

Te veel service

Ik ben zelf een grote fan van goede klantenservice, maar ik heb geleerd dat je een klant niet alles moet geven. In al mijn enthousiasme gaf ik mijn klanten het afgelopen jaar soms te veel. Wij gaven advies, gingen bij klanten langs, namen echt de tijd voor hen en deden dat voordat ze bij ons hadden getekend. Slecht idee! Ik heb hierdoor geleerd dat je klanten net genoeg moet geven om hen bij je te houden. Ik moest mijzelf dit heel snel aanleren, omdat ik merkte dat klanten het iets te makkelijk vonden om mijn bureau te bellen voor hulp.

Helpen doen wij bij mijn media en pr-bureau graag, maar vanaf 2017 doen wij dat enkel betaald. Evenals reizen naar de klant, concepten opmaken en andere services die ons veel tijd en geld kosten. Uiteraard kunnen nieuwe klanten nog steeds bij ons terecht voor advies en vragen, maar vanaf 2017 trekken wij een duidelijke grens als het gaat om advies en het echte werk. Voor mij was het in het begin lastig om de juiste balans tussen vrijblijvend advies en het echte werk te vinden. Ik kan je in ieder geval zeker aanraden om hier eens goed naar te kijken.

Niet alles tegelijk

Een bedrijf opbouwen is een proces en dat besef je pas echt als je erin zit. In 2016 had mijn bedrijf een winning streak tijdens de zomermaanden. Onverwachts hadden wij lekker veel klanten en moest ik zelfs een vacature uitzetten voor extra personeel. Op zulke momenten loop ik over van de energie en ideeΓ«n. Ik wil dan heel veel doen, regelen en ondernemen. Als ondernemer is het goed om juist dan geduld te hebben.

Strategisch te werk gaan helpt bij het voorkomen van fouten en gehaast werken. Alhoewel multitasken β€˜normaal’ is geworden in deze wereld, ben ik ervan overtuigd dat het soms beter is om een ding tegelijk te doen. In 2016 heb ik dan ook niet alles tegelijk gedaan, maar een planning gemaakt en die lekker relaxt uitgevoerd. Hierdoor is alles op tijd en met succes afgerond, zonder stress!

wat ik heb geleerd over ondernemenin 2016

Toch maar aan de cijfers

Ik ben niet zo van de cijfers, maar voor mijn bedrijf hou ik mij er toch mee bezig. Zo had ik voor 2016 omzetdoelen opgesteld en die behaald. Als ik nu terugkijk naar de cijfers zie ik dat ik een veel hogere omzet had kunnen opstellen. Ik wil je dan ook aanraden om zelf ook aan de hand van cijfers bij te houden hoe het gaat met jouw bedrijf. Van de keiharde cijfers kun je namelijk veel leren en verbeteren.

Ik weet nu dat ik voor 2017 een hoger omzetdoel moet opstellen. Als ik niet naar de cijfers van 2016 had gekeken, dan had ik wellicht niet geweten dat mijn bedrijf beter kan. Door de cijfers weet ik ook op welke zaken ik nog kan besparen of juist meer op kan verdienen. Stel voor 2017 dus omzet en winstdoelen op, maar check ook elk kwartaal of je nog op de goede weg bent. Dan kun je op tijd aanpassingen maken of juist doorgaan met dingen die goed gaan. Het lijkt misschien een saai werkje, maar die cijfers kunnen je redden.

Weg met wat niet werkt

Ik zie het vaak gebeuren bij andere bedrijven. Ze houden zich vast aan hun eerste plan en komen daardoor niet verder. Voor mijn bedrijf hak ik snel knopen door zodat wij nooit stil komen te staan. Dit jaar heb ik dan ook een aantal services van ons menu afgehaald. Tevens heb ik de prijzen aangepast en heel wat klanten doorverwezen naar andere partijen. Het is namelijk belangrijk om geen tijd, moeite en geld te verliezen aan dingen die niet werken.

Je moet natuurlijk niet meteen opgeven als wat je probeert te doen niet meteen werkt. Maar als je na een bijvoorbeeld een half jaar nog steeds niets verkocht hebt, is het een goed idee om er eens kritisch naar te kijken. Wellicht kun je hier en daar iets aan jouw product of service verbeteren. Misschien zoeken jouw klanten wel naar iets totaal anders. Wellicht ligt de prijs te hoog of juist te laag. Blijf in ieder geval zoeken naar de dingen die wel werken en stop met wat niet werkt.

Dit is wat ik heb geleerd over ondernemen in 2016, wat heb jij geleerd van jouw bedrijf?

Kaya-Quintana

P.S. Volg mij gezellig via Bloglovin voor meer updates, see you there!

business blog

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply