
Op het moment dat jij dit artikel leest, zit ik in de auto richting een radiostation. Ik moet er om 07.45 zijn en ik moet nog wel een tijdje in de auto zitten. Waarom ik naar een radiostation ga? Ik word geïnterviewd door Claire van Strictly business radio over mijn bedrijf en ondernemen. Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Branding voor je bedrijf, it’s everything! In dit artikel geef ik je graag tips en tricks om de branding voor jouw bedrijf te verbeteren. Wie weet zit jij straks ook aan tafel bij een radio host.
Wat is branding?
Veel mensen denken bij branding meteen aan een logo, slagzijn of een huisstijl. Echter is dat niet het enige wat branding inhoud. Branding is de vibe, het gevoel, het imago en alle voordelen die bij iemand opkomen als ze aan jouw bedrijf denken. Zo kan het logo van jouw bedrijf er fantastisch uitzien, maar zonder branding komt hetgeen waar jouw bedrijf voor staat niet over.
Branding is kort gezegd de missie en de visie van jouw bedrijf, die je zo overbrengt dat niemand er omheen kan. Branding voer je in werkelijk alles door. In je logo, de website, de teksten, de gesprekken die je voert en hoe collega’s en jij met klanten omgaan. Het moet automatisch gaan zodat waar je ook bent, iedereen jouw bedrijf herkent. Als iemand jouw logo ziet, dan denken ze meteen aan ‘vul maar in.’
Waar moet ik beginnen?
In drie zinnen aangeven wat je bedrijf doet, waarom het zo gebeurt en welke waarde dat heeft. Waarom in maar drie zinnen? Omdat de meeste mensen geen zin hebben in lange verhalen. De spanningsboog van de mens is slechts tien minuten. Als een potentiële klant te lang moet zoeken naar waarom hij of zij jou moet inhuren, dan heb je een grote kans dat de klant ervan af ziet.
De drie zinnen ken je uit het hoofd en plaats je overal samen met je logo. Hierdoor gaan mensen jouw logo associëren met jouw missie en visie. Het is belangrijk om deze combinatie overal in terug te laten komen, zodat je overal herkend wordt. Uiteraard kun je daar je eigen draai aangeven. Wellicht heb jij een heel humoristische schrijfstijl of ben je juist heel zakelijk. Zorg er in ieder geval dat jouw unieke eigenschappen zichtbaar worden.
Maak het speciaal
Branding voor je bedrijf is dus heel belangrijk, want hierdoor gaan mensen je herkennen. Echter is het geen slecht idee om jouw branding speciaal te maken. Coca Cola doet dat bijvoorbeeld door goed in te spelen op geluk. Terwijl andere drankjes enkel beweren dat ze de lekkerste zijn, zegt Cola ook dat ze bijdragen aan een gelukkige tijd. Bij Coca Cola zie je dan ook altijd verhaallijnen waarbij de mensen heel gelukkig zijn. Dat maakt hun branding speciaal.
Voor mijn bedrijf zetten wij in op hoge service en persoonlijke aandacht. Tussen alle andere media en PR bureaus, worden wij door klanten omschreven als gezellig, leuk en warm. Deze eigenschappen zetten wij dus ook door in de branding. Zo geven wij bijvoorbeeld overal aan dat iedereen altijd welkom is voor vrijblijvend advies. Zoek dus uit wat jouw speciale eigenschappen zijn en hoe je ze kunt verwerken in de branding voor je bedrijf.
Hoe kom ik dan bij de radio?
Toen ik anderhalf jaar geleden begon met mijn bedrijf Bloggers and Brands, ben ik meteen gestart met branding. Anderhalf jaar later weten steeds meer mensen mij daarom te vinden. Zo ook de media die soms op zoek zijn naar een expert op mijn vakgebied. Middels branding maak ik constant bekend waar ik een expert in ben. Ik zorg ervoor dat niemand er omheen kan, dat ze bij mij moeten zijn voor advies over influencers, pr en social media. Daarom wordt ik steeds vaker uitgenodigd voor bijvoorbeeld radio programma’s.
Wees dus niet bang om middels branding jouw bedrijf constant goed weg te zetten. Hoe meer mensen weten wie je bent en wat je doet, hoe meer aandacht je kunt genereren. Mensen gaan je aanbevelen en jij bent de eerste die in hun gedachte opkomt als ze het hebben over jouw vakgebied. Goede branding kost tijd, maar kan je heel veel opleveren. Branding zorgt ervoor dat je boven de rest uitsteekt, zodat jouw bedrijf de meeste aandacht krijgt.
Brand away!
Kaya-Quintana
P.S. Volg mij via Bloglovin voor meer ondernemers tips, thanks!
Martina
Ik vind het zo zo knap van je hoe je dit allemaal doet! Juist in deze tijd is het helemaal niet makkelijk om je online te onderscheiden omdat er zo veel mensen zijn die dat willen. Ik ben zelf iemand die graag over gevoel en emotie schrijft maar aan de andere kant luchtig en met humor. Toch ben ik nog altijd zoekende en denk ik daar misschien wel veel te zwaar over na. Ik weet zeker dat er veel meer mogelijk is maar welke kant… en of het nodig is om een kant te kiezen. De tijd zal het leren!
Kaya-Quintana
MartinaThanks! Ik denk dat je gewoon je eigen style moet vinden. Dus lekker schrijven zoals je nu doet, dan gaan mensen jou daar om herkennen 😀