Jawel, tijd voor een nieuw deel van de Ultimate bloggers guide. Deze keer ga ik dieper in op het schrijven van een artikel. Vorige keer heb ik uitgelegd dat je een structuur kunt aanhouden voor een artikel, zodat men je beter begrijpt. Iets dat minstens net zo belangrijk is, is de inhoud van het artikel. In het Engels noemen ze dat content en goede content bestaat uit onder andere betrouwbare bronnen, een mening met argumenten of nieuws. Er is altijd iemand die iets van jou aanneemt of die jou gelooft. Het is dan ook belangrijk dat je daar goed over na denkt. Dus snel aan de slag met een lesje over interessante content.
Konijnenkeutels zijn van goud want dat zei mijn oma een keer!
Juist, iedereen weet dat het bovenstaande alles behalve waar is. Als het wel zo is, dan koop ik meteen een konijn. Helaas gebeurt het heel vaak dat mensen zomaar iets opschrijven. Meestal pakt dat dan niet zo goed uit. Lezers komen er achter dat je iets hebt beschreven dat niet klopt. Waardoor je meteen als minder betrouwbaar wordt gezien, zonde! Research is dus heel belangrijk. Als je bijvoorbeeld wilt uitleggen waar mascara uit bestaat, kun je dat eerst opzoeken.
Er bestaan veel boeken over make-up en op internet vind je veel ingrediënten en de namen er van. Vergelijk de verschillende verhalen met elkaar en check of de feiten met elkaar overeen komen. Je kunt ook een professional er bij halen. Zo heeft kapper John Beerens voor mij een aantal vragen beantwoorden over haren. Hierdoor kon ik goed uitleggen aan mijn lezers waar je op moet letten als je een goede kapper zoekt.
Research is dus heel belangrijk. Wees nieuwsgierig, stel vragen, val iedereen die je kent er over lastig en blijf kritisch. Want er zijn al een aantal bloggers die hier wel mee de fout in zijn gegaan en dat word niet snel vergeten. Vertel dus niet zomaar dat je lange nagels kunt krijgen door het eten van gras. Je krijgt er hooguit buikpijn van en groene poep. Dat kan echt niet prettig zijn. Als is het misschien wel cool om de eerste te zijn met een grasgroene drol. Foto!
Terug naar de bron
Research en onderzoek is dus heel belangrijk. Zelf maak ik er constant gebruik van. Maar ere wie ere toekomt. Als ik een serieus stuk schrijf met daarin beschrijvingen omtrent ingrediënten/personen/feiten dan zet ik er altijd bronnen bij. Als ik gebruik maak van beeld en audiomateriaal zoals foto’s en video’s van anderen, dan doe ik dat ook. Waarom? Ergens heeft iemand tijd en moeite gestoken in het maken van het materiaal dat jij hoogstwaarschijnlijk voor gratis en voor niets gebruikt. Het minste wat je kunt doen is dan de bron in de vorm van een linkje of een verwijzing naar een boek/tekst/film er bij zetten.
Want stel je eens voor dat je de hele dag hebt gedaan over de perfecte foto van jouw nieuwe stiletto’s. Vervolgens maak je er een prachtig artikel bij en plaats je die top foto er bij. Een week later zie je diezelfde foto bij een of andere snotneus op de site staan. Zonder bron maar wel een korte tekst er bij, alsof de foto tot die persoon behoort. Vervolgens staan er dan ook nog eens tien comments onder over die mooie foto en toffe schoenen die er op staan. Geloof me, op dat moment komt de stoom uit je oren in alle kleuren. So don’t steal, make yourself the real deal!
Plagiaat prutsers
Als blogger ben je er misschien al eentje tegen gekomen, een plagiaat prutser. Zoals de hierboven verzonnen snotneus die zomaar een prachtige foto van je stal. Een copycat van de ergste soort. Zelf heb ik er ook wel eens mee te maken. Zo heb ik sinds maart elke maand een Hit of shit artikel. Hier mogen al mijn lezers hun mening geven over mijn outfits van de afgelopen maand. Een van deze lezers heeft zelf ook een blog. Daar kwam ik achter omdat ze constant haar linkje achterliet (spam) in de comments.
Vervolgens bekeek ik een paar keer haar blog. Om er achter te komen dat ze mijn Hit of shit artikel concept bijna letterlijk en figuurlijk heeft overgenomen. Ze heeft dezelfde stijl van foto’s bij elkaar zetten in een collage overgenomen. Maar ze maakt ook gebruik van een poll systeem dat erg op de mijne lijkt. En dat mijn lieve bloggende schatten, is heel erg frustrerend. Ik heb namelijk mijn uiterste best gedaan om zelf een nieuw soort artikel te bedenken. Vervolgens zie ik mijn idee terug bij iemand die nog geen drie maanden blogt. Au… Dat doet pijn…
Natuurlijk zijn er miljoenen mensen die bloggen en dus vaak hetzelfde doen. Probeer toch jezelf te vernieuwen en origineel te blijven. Steel geen plaatjes, foto’s, stukken tekst, concepten en layouts. Want dat is en blijft plagiaat plegen en dat is en blijft strafbaar. En het gebeurt niet vaak maar op een dag kom je iemand tegen die het niet pikt. En dan ben je toch echt de Sjaak.
Wees je echtenste eigenste zelluf, je weet zelluf!
Wees jezelf, het belangrijkste wat ik je kan meegeven over content. Ontwikkel een eigen schrijfstijl en behoudt je doel voor ogen. Ik merk vaak dat bloggers elkaars manier van doen over nemen. Vooral de kleinere bloggers zie ik al snel de wat grotere bloggers “na doen”. Ik denk, dat veel kleinere bloggers bewust en onbewust, denken dat als ze een grotere blogger nabootsen, zij hetzelfde succes krijgen. Maar wees eens eerlijk? Willen we met zijn allen echt een legertje van dezelfde type bloggers? Ik in ieder geval niet. Er moet iets nieuws zijn, er moet iets speciaals zijn aan een nieuwe of bestaande blogger. En dat kan alleen als je jezelf blijft. Want er is er maar eentje van jou en dus ben je uniek en speciaal genoeg om je blog succesvol te maken, zonder een ander na te doen.
Ik gooi bijvoorbeeld af en toe Engelse zinnetjes door mijn artikelen heen. Ik gebruik deze zinnetjes al jaren en spreek ook zo op informele basis met vrienden en familie. In mijn video’s komen die zinnetjes hier en daar ook terug. Waarom? Omdat ik zo ben en zo spreek, niets meer en niets minder. Je krijgt mij zoals ik ben en ik hoor iedere keer weer dat men dat waardeert. En omdat ik mezelf ben, is het dat alleen maar makkelijk. Want ik hoef geen typetje te spelen en ik hoef mezelf niet anders voor te doen dan ik ben. Kom je mij op straat tegen dan ben ik precies zoals ik op mijn blog ben. En dat is wat ook jou interessant genoeg maakt om te volgen via jouw blog.
Verdeurie! Ik zit alweer bijna op twee pagina’s. De rest bewaar ik voor een volgende keer, goed?
Kaya-Quintana
P.S. Bekijk ook deze delen van de Bloggers guide:
1. Uitzoeken waarom en voor wie je wilt bloggen
2. Niche bloggen of breed bloggen
Nikita
goede tips ! Met mijn blog kan ik moeilijk dingen stelen van andere blogs omdat ik een heeeel ander concept heb en ik heb zo nog geen blog teruggevonden :p
maar ik probeer wel raar maar waar bepaalde beauty artikels om te vormen. Zo zag ik heel vaak what’s in my bag voorbij komen en ik heb dit toegepast op what’s in mijn box of wat er in mijn paardenbox zit XD
Kaya-Quintana
NikitaOh maar dat vind ik juist leuk, dat je de algemene tags een beetje anders maakt. Dat maakt het juist interessant 😀
Fleur
Interessant artikel! Ik heb het met plezier gelezen. Ik heb zelf een blog en ben een kleine blog, maar ik snap precies wat je bedoelt. In het begin had ik nergens moeite mee wat betreft mezelf blijven. Ik las eigenlijk geen ander blogs op één na. Ik wist niet eens dat er velen beauty blogs waren. Later las ik er meer en meer en kwam ik er achter dat er wel honderden tot wel duizenden blog zijn die over beauty gaan. Ik was daar eventjes van geschrokken en dacht, jeetje, wat moet ik nu doen om uniek te zijn/blijven. Maar gelukkig had ik daar later niet zoveel moeite meer mee en ging het weer vanzelf. Af en toe laat ik me wel inspireren en krijg ik een idee adh een andere blog, maar het kopiëren doe ik niet, ik probeer er wel echt mijn draai aan te geven of het iig helemaal zo in te vullen dat t helemaal van mij is. Het valt mij wel op dat bronnen vermelden vaak wordt vergeten of wordt overgeslagen, ook door ‘de grote bloggers’. Dan vraag ik me wel eens af, moet ik het nou echt wel elke keer doen. Ookal is het een plaatje van internet dat door honderden andere sites ook wordt gebruikt. Ja denk ik dan, want dat hoort nu eenmaal. Ben het zelf ook wel eens vergeten (vergeten de link op te slaan of meteen te kopiëren en daarna niet meer weten waar het ookal weer vandaan kwam), maar in principe doe ik dat wel altijd. De dag dat een ‘prutser’ mijn foto’s gaat gebruiken moet nog komen, maar hoe frustrerend het ook is, het lijkt me ook wel weer een compliment haha. Comments die in de reactie een link toevoegen, dat noem ik spam. Op mijn blog zijn er ook meisjes die comments achter laten om maar een reactie te plaatsen, maar dat vind ik niet zo erg (heb er zo weinig, elke comment is welkom whahaha). Ik vind de comments ‘ik volg jou nu, volg je mij terug?’ wel irritant. Vooral omdat ik dacht dat mijn doelgroep niet zulke comments zou achter laten, maar wel dus haha. Leuk dat je John Beerens hebt kunnen interviewen!
Danielle
Interessant artikel! Snap helemaal de irritatie over plagiaat trouwens.. áls je dan al een blog idee van iemand anders overneemt meld dit dan tenminste met een linkje naar de desbetreffende blogger.
Ik heb op mijn blog ook wel eens een bepaald idee uitgewerkt en ik kwam later op een grotere blog exact dat artikel tegen.. paar dingen aangepast. Ja wat doe je er tegen? Als klein blogje gelooft toch niemand dat het jou idee is ..
Kaya-Quintana
DanielleJe kunt natuurlijk altijd een berichtje sturen en anders laten gaan en het lekker origineel houden 😀 Het was jouw idee dus je kunt er mee doen wat je wilt 😀